021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

اثر پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و حق الزحمه

اثر پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و حق الزحمه

اثر پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و حق الزحمه:

اثر پذیرش  استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی و حق الزحمه امروزه حدود 120 کشور استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی را پذیرفته اند.

بعضی از کشورها،مانند چین،این استانداردها را به صوزت نسبی به کار گرفته اند.

و بعضی کشورها مانند آمریکا نیز برای پذیرش این استانداردها برنامه ریزی کرده اند.

اهداف اصلی این استانداردها از نظر کمیسیون اروپا و هیات استانداردهای حسابداری بین المللی عبارت از افزایش قابلیت مقایسه و شفافیت اطلاعات مالی،افزایش کارایی بازارهای سرمایه و پیامدهای مساعد و مثبت اقتصادی است.

به نظر می رسد بعضی از کشورها،قبل از پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی،بدنبال کسب شواهد کافی در مورد پیامدهای واقعی آن براساس تجربه کشورهایی هستند که این استاندارد ها را پذیرفته اند.

تاخیر در پذیرش استانداردهای مذکور توسط بعضی از کشورها،ناشی از این واقعیت است.

که پذیرش این استانداردها به خودی خود منجر به ایجاد پیامدهای مثبت اقتصادی و بهبود گزارشگری مالی نمی شود.

پیامدهای مثبت و منفی پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به عوامل متعددی مانند ساختار قانونی کشور،ضمانت اجرایی قوانین،عوامل متعددی مانند ساختار قانون کشور،ضانت اجرایی قوانین،قدرت بازار سرمایه،رقابت در بازار محصولات و ساز و کارهای حاکمیت شرکتی بستگی دارد.

بورگمن و همکاران و محمد رضائی و همکاران پیامدهای اقتصادی پذیرش استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی را براساس یافته ای پژوهشگران مرور کرده اند.

به رغم اینکه پیامدهای اقتصادی مثبتی مانند کاهش هزینه های سرمایه و افزایش سرمایه گذاری خارجی توسط پژوهش قبلی مانند بینش و همکاران و داسک و همکاران مورد آزمون و تایید واقع شده است.

از جمله این هزینه ها،هزینه به کارگیری استاندارد های جدید و افزایش حق الزحمه حسابرسی است.

یافته های پژوهش های قبلی نشان می دهد که پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی،موجب افزایش ریسک حسابرسی شده.

و حسابرسان به منظور کاهش این ریسک مجبور به افزایش ریسک حسابرسی شده و حسابرسان به منظور کاهش این ریسک مجبور به افزایش تلاش حسابرسی می شوند.

لذا حسابرسان با افزایش حق الزحمه خود نسبت به افزایش منابع به کار گرفته شده توسط خود واکنش نشان می دهند.

طبق سخرانی مدیر عامل سابق سازمان بورش اوراق بهادر در کنفرانس حسابداری مالی در اردیبهشت ماه1393،ایران نیز بدنبال پذیرش و به کارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در آینده نزدیک است.

ایشان اعلام کرد که از ابتدای سال 1395،این استانداردها توسط  بانک ها به کار گرفته خواهند شد.

به رغم اینکه تلاش هایی برای آشنایی با این استانداردها صورت گرفته،ولی به نظر می رسد که یک عدم اطلاع و نبود دانش قابل توجهی در ارتباط با نحوه اجرا و آثار این استاندارد ها در فضای حسابداری و حسابرسی ایران وجود دارد.

حرفه حسابرسی،از حرفه هایی است که به شدت می تواند تحت تاثیر پذیرش این استانداردها قرار گیرد.

و باید وظیفه اطمینان بخشی خود را در ارتباط با گزارشگری مالی براساس این استانداردها ایفا کند.

اما بررسی های انجام شده توسط این پژوهش نشان می دهد که آثار پذیرش این استانداردها برروی حرفه حسابرسی ایران کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و در این مورد،شواهد داش کمی در دسترس می باشد.

لذا پژوهش حاضر برای مرتفع کردن این مشکل به بررسی شواهد نظری و تجربی موجود در ارتباط با تاثیر استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی بر روی ریسک و حق الزحمه حسابرسی در ایران می باشد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *