پرسشنامه کنترل داخلی حسابرسی
پرسشنامه کنترل داخلی حسابرسی
پرسشنامه کنترل داخلی حسابرسی که در این قسمت به آن می پردازیم.
با توجه به انواع کنترل های داخلی که قبلاً ذکر آن رفت (پایه و انضباطی) حسابرس ناگزیر از تدوین ۲ نوع پرسشنامه کنترل های داخلی متفاوت و متناسب با میزان گستردگی واحد اقتصادی مورد رسیدگی میباشد.
این دو پرسشنامه عبارتند از پرسشنامه کنترل های داخلی پایه و پرسشنامه کنترل های داخلی استاندارد.
در واحدهای اقتصادی که مطابق سیستم های تدوین شده تنها از کنترل های داخلی پایه استفاده می کنند .
و به دلیل عدم گستردگی زیاد فعالیت هایشان نیازی به کنترل های انضباطی نیز ندارند حسابرس باید از پرسشنامه پایه استفاده نماید.
در این پرسشنامه تنها وجود و یا عدم وجود کنترل های پایه مورد سوال واقع گردیده و در مورد کنترلهای انضباطی سوالی به میان نمی آید.
به عبارت دیگر حسابرس از طریق پرسشنامه پایه اقدام به سنجیدن کنترل های داخلی موجود با کنترل های داخلی پایه مطلوب می نماید.
تا بتواند سیستم موجود را با آنچه که باید باشد بسنجند.
لکن چنانچه واحد اقتصادی از نظر گستردگی فعالیت ها در حدی باشد که علاوه بر وجود کنترل های داخلی پایه نیاز به کنترل های داخلی انضباطی نیز در مورد آن احساس شود.
حسابرس نمیتواند تنها به پرسشنامه کنترل های داخلی پایه اکتفا کند.
در چنین حالتی پرسشنامه کنترل های داخلی باید به ترتیبی باشد که وجود و یا عدم وجود کنترل های انضباطی را نیز مورد سوال قرار دهد.
پرسشنامه ای را که در مورد این قبیل موارد به کار میرود و اصطلاحاً پرسشنامه کنترل های داخلی استاندارد می نامند.
به عنوان مثال دو نمونه سوال در مورد فرم حواله انبار را از دو پرسشنامه مزبور با یکدیگر مقایسه می گردد تا تفاوت های این دو پرسشنامه بهتر مشخص گردد.
الف) پرسشنامه کنترل های داخلی پایه
آیا شرکت از فرم حواله انبارداری شماره سریال چاپی،جهت خروج محصولات از انبار استفاده می نماید.(کنترل پایه)
ب) پرسشنامه کنترلهای داخلی استاندارد
آيا ترتيب شماره سریال حواله انبارهای صادره در فواصل زمانی معین توسط شخص مستقل دیگری مورد رسیدگی قرار می گیرد.( کنترل استاندارد)
چگونه اطمینان حاصل میکنید که کنترلهای داخلی سازمان شما با استانداردهای حسابرسی سازگاری دارند؟
برای اطمینان از سازگاری کنترلهای داخلی با استانداردهای حسابرسی، میتوان به موارد زیر توجه کرد:
مطالعه و درک دقیق استانداردهای حسابرسی مرتبط با حوزه فعالیت سازمان.
ارزیابی دقیقی از کنترلهای داخلی موجود با توجه به استانداردهای حسابرسی.
بررسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف کنترلهای داخلی و اطمینان از پوشش کافی آنها برای جلوگیری از اختلالات و تقلبات.
بررسی پروسههایی که برای تضمین سازگاری کنترلهای داخلی با استانداردهای حسابرسی اجرا میشوند، از جمله ارائه گزارشات مناسب به مدیران و سطوح مدیریتی.
انجام آزمونهای داخلی و خارجی بر کنترلهای داخلی به منظور ارزیابی کارایی و سازگاری آنها با استانداردهای حسابرسی.
برنامهریزی و اجرای اقدامات اصلاحی در صورتی که کنترلهای داخلی با استانداردهای حسابرسی سازگار نباشند.
مشارکت فعال حسابرس در ارزیابی کنترلهای داخلی و تأیید سازگاری آنها با استانداردهای حسابرسی.
بررسی و اعمال بهروزرسانیهای لازم در کنترلهای داخلی به منظور تطابق با تغییرات استانداردهای حسابرسی و مقررات مربوطه.
چگونه سازمان شما با اختلالات و تقلبات محتمله مقابله میکند؟
برای مقابله با اختلالات و تقلبات محتمله، سازمان ما از رویهها و راهکارهای متنوعی استفاده میکند:
ایجاد فرهنگ سازمانی شفاف و اخلاقی که بر اصول افشاگری، افتخار و اعتماد مبتنی باشد.
ارتقاء کنترلهای داخلی و بررسی مستمر کنترلها به منظور تشخیص و پیشگیری از وقوع تقلبات و اختلالات.
آموزش و آگاهیبخشی به کارکنان درباره نشانهها و علایم مربوط به اختلالات و تقلبات محتمله.
ایجاد مکانیسمهای گزارشدهی آسان و محرمانه برای کارمندان به منظور اعلام اختلالات و تقلبات بدون ترس از عواقب منفی.
برگزاری آموزشها و کارگاههای آموزشی مرتبط با اخلاق حرفهای و کاهش تقلبات.
استفاده از فناوری اطلاعاتی برای ارتقاء سیستمهای گزارشدهی و کنترل داخلی.
ایجاد تیمهای ویژه برای بررسی و رسیدگی به گزارشهای اختلالات و تقلبات.
همکاری با مراجع قانونی و حسابرسان برای بررسی و تصحیح هر گونه نقض قانونی یا ناهنجاری.
بررسی مستمر فرآیندها و رویههای سازمان به منظور بهبود و تقویت کنترلهای داخلی و جلوگیری از وقوع اختلالات و تقلبات محتمله.