021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

نقش حسابرسان در بحران مالی قسمت اول

نقش حسابرسان در بحران مالی قسمت اول

نقش حسابرسان در بحران مالی قسمت اول

نقش حسابرسان در بحران مالی قسمت اول، ما می خواهیم در چند قسمت بیان کنیم.

مقدمه

حسابرسی های انجام شده توسط حسابرسان مستقل،سبب اعتباربخشی به اطلاعات شرکت ها شده و همچنین وظیفه و نقش شرکت ها و مدیران آن ها در راستای تهیه و ارائه ی اطلاعات مالی متذکر می شود.

حسابرسی گزارش های مالی یک شرکت باعث ایجاد یک اطمینان منطقی برای ذینفعان آن شرکت که از این اطلاعات استفاده می کنند،می شود.(سیکا،b2008)

در سال های اخیر،بر اساس این ادعا که حسابداران اظهارنظرهای مستقل،واقعی،منصفانه و درستی از رویدادهای شرکت فراهم می کنند.

حسابداران به عنوان حسابرسان،جایگاه حقوقی خود را مستحکم کرده اند.

با این وجود ادعا شده است که این مهارت،سرمایه گذاران،اعتباردهندگان و سایر ذینفعان را توانمند می سازد تا ریسک را کنترل و مدیریت کنند.

این ادعا پیوسته با توجه به کلاهبرداری ها و ورشکستگی های غیر منتظره شرکت ها نقض شده است.

با توجه به تشدید چنین رویدادهای این سوءظن افزایش داده است.

که حسابرسان استقلال،مهارت و انگیزه لازم را برای اظهار نظر نسبت به رویدادهای شرکت ندارند.(اوکنر،1987)

در سال 2008 میلادی،اقتصادی کلان غربی وارد بحران عمیق مالی شدند که این بحران خود را از طریق ورشکستگی بانک ها و مداخله های زیاد دولت برای نجات مؤسسات مالی نشان داد.

در این مقاله،از طریق بررسی گزارش های حسابرسی از صورت های مالی متقبلانه،درباره  کیفیت کار حسابرسی صحبت خواهد شد.(سیکا،2009)

بحران مالی و حسابرسان

از مشخصه های بارز بحران های مالی اخیر این بوده است که این بحران ها به تدریج توسط اقتصادهای غربی به ویژه ایالات متحده به وجود آمده است.

و از طریق افزایش اعتبار و پذیرش ریسک از میان سندهای مالی پیچیده و ساختارهای شرکت و ساز و کار های نظارتی غیر موثر تحریک شده است.

بانک ها،صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های بیمه عامل های اصلی در امور مالی اقتصاد بوده اند.

برآوردهای انجام شده نشان می دهد که این بنگاه ها در حدود 8/2 میلیارد دلار از دست داده اند.

علاوه بر هزینه های مالی،این بحران ها هزینه های اجتماعی نیز در پی داشته اند که محاسبه دقیق این هزینه ها امکان پذیر نبوده است.(بانک انگلیس،2008)

اقدامات زیادی توسط کشورهای مختلف برای برون رفت از این بحران ها انجام گرفته است.

به عنوان نمونه،دولت بریتانیا در حدود 750 میلیارد دلار برای حمایت از اقدامات مالی در نظر گرفته است.(سیکا،a2008)

دولت ایالات متحده حدود 5/8 میلیارد دلار(حدود 60 درصد تولید نا خالص داخلی)را برای جلوگیری از سقوط سیستم مالی خود در نظر گرفته است.(سیکا،c2008)

دولت آلمان بالغ بر 400 میلیارد دلار برای کمک به بانک های بحران زده اختصاص داده است.

و همچنین کشورهای مانند ایرلن،ایسلند،مجارستان و ترکیه از بانک بین المللی پول تقاضای کمک کردند تا از این طریق بحران رخ داده را مدیریت کنند.(وال استریت،2008)

برآورد اولیه نشان می دهد که بانک های غربی،بر خلاف بسیاری از استانداردهای حسابداری،در حدود 500 میلیارد دلار دارایی ها و بدهی های اشتباه داشته اند.

در حالی که اکنون این ارقام در حال اصلاح است.

تعدادی از بانک ها از طریق نشان دادن ارزش بالاتری برای دارایی های خود برای دوره طولانی از آن برای نشان دادن سود های بالاتر و پنهان کردن خسارت ها و زیان های خود استفاده می کردند.

در این شرایط،فشار روی حسابرسان به خاطر این باور که “چراغ سبز از حسابرس بدین معنی است که روش های حسابداری شرکت مورد پذیرش است”افزایش یافته است.(فرگوسن،2008)

مطالعات انجام گرفته در بریتانیا،ایالات متحده،آلمان،ایسلند،هلند،فرانسه وسوئیس نشان می دهد که اقدامات مالی متقلبانه توسط شرکت ها و بانک های انجام گرفته که قبل از ورود به بحران اظهار نظر حسابرسان نسبت به صورت های مالی آن ها،مقبول بوده است.

به عنوان نمونه در 28ژانویه سال 2008 میلادی،پنجمین بانک بزرگ سرمایه گذاری در آمریکا،برن استرن اظهار نظر مقبول نسبت به گزارش های مالی خود دریافت کرد ؛

که سرانجام در 10مارس به علت مشکلات مالی با حمایت دولت فروخته شد.(بورس اوراق بهادار آمریکا،2008)

در 27 فوریه سال 2008 میلادی شرکت کارلی لی اظهار نظر مقبول نسبت به صورت های مالی خود دریافت کرد در حالی که تا 9 مارس شرکت در حال صحبت با بدهکاران بود؛

و در نهایت در 12مارس به علت عدم توانایی در پرداخت بدهی های خود در معرض نابودی قرار گرفت.(سیکا،a2008)

[post_grid id=”18851″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *