021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

روش های نوین حسابرسی

روش های نوین حسابرسی

روش های نوین حسابرسی

آینده حسابرسی

روش های نوین حسابرسی روند فعلی که حسابرسی را در سال 2024 و پس از آن شکل می دهد چیست؟ این حرفه در چند سال گذشته تحت تأثیر بادهای متلاطم قرار گرفته است. این موارد شامل رسوایی‌های حسابرسی خارجی مانند Wirecard و FTX می‌شود که میلیاردها دلار بی‌حساب ماندند، به چالش‌های داخلی مانند فروپاشی و سپس عدم تجزیه.

چالش‌های پیش رو احتمالاً شامل نیاز حسابرسان به توسعه مهارت‌های جدید، مهارت در آخرین فن‌آوری‌ها و انطباق با پیچیدگی روزافزون محیط‌های تجاری و نظارتی است. به عنوان یک صنعت، حسابرسی باید از تمام ابزارهای موجود در زرادخانه خود استفاده کند تا اطمینان حاصل کند که همچنان اعتماد عمومی را حفظ می کند.

نقاط درخشان متعددی نیز وجود داشته است: فناوری‌های نوظهور نتایج باورنکردنی را هنگام اعمال حسابرسی نشان داده‌اند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ممیزی را سریع‌تر، مؤثرتر کرده و در نهایت ارزش بیشتری را برای مشتریان به ارمغان آورده است و در عین حال استعدادهای هیجان‌انگیزی را به صنعت جذب می‌کند.

با نگاهی به آینده، این چالش ها و فرصت ها نیروهای کلانی هستند که آینده حسابرسی را شکل می دهند.

5 تکنیک رایج روش های نوین حسابرسی

روش های نوین حسابرسی چه می تواند باشد1.تکنیک حسابرسی استعلام:

یک تکنیک تست ساده به نام پرس و جو از سوالات به سبک مصاحبه با نقطه تماس برای برخی از کنترل ها استفاده می کند.

موسسه حسابرسی صحت و صداقت مصاحبه شونده کیفیت اطلاعات به دست آمده از طریق پرس و جو را تعیین می کند، به عنوان شواهد ضعیف تری در نظر گرفته می شود.

با استفاده از رویکرد پرس و جو، حسابرسان در مورد مدیران، حسابداران و هر پرسنل ضروری دیگر برای کمک به دستیابی به برخی اطلاعات مربوطه پرس و جو می کنند.

حسابرس برای اطمینان از اینکه شرکت تمام اقدامات احتیاطی را برای به حداقل رساندن ریسک انجام می دهد، ممکن است در مورد رویه های تجاری و مستندات مناسب تراکنش های مالی پرس و جو کند. پرسیدن از صاحب کسب و کار در مورد محل اسناد مالی و امنیت داده های سازمان یکی از نمونه های درخواست مکرر است.

از آنجایی که این رویکرد به طور مکرر همراه با سایر روش‌های قابل اعتمادتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حسابرس هنگام تعیین معیارهای آزمون بیشتر، پاسخ‌ها را در نظر می‌گیرد، اما پاسخ‌ها را به تنهایی به عنوان تأییدیه نمی‌پذیرد.

2.تکنیک حسابرسی مشاهده

یک تکنیک آزمایش ساده، ابتدایی و کارآمد اضافی شامل یک حسابرس است که فعالیت ها، فرآیندها و عوامل محیطی را مشاهده می کند.

هنگامی که عملیات یک کنترل مستند نشده است، این تکنیک تست اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. به طور سنتی، مرحله جمع‌آوری شواهد حسابرسی SOC (کنترل‌های سازمان و سیستم) شامل مشاهده در محل می‌شود. به عنوان مثال، مدیریت یک سازمان حسابرسی شده می تواند ادعا کند که برخی از سوابق شناسایی شده به درستی در یک کشوی قفل شده ذخیره شده اند.

حسابرس در مرحله بعدی شاهد خواهد بود که کارگری در حین انجام کارهای معمول روزانه کشوی تعیین شده را باز می کند و سوابق را حذف می کند تا تأیید کند که سوابق مورد نیاز به طور ایمن در کابینت های قفل شده نگهداری شده اند.

بررسی ترموستات در اتاق تجهیزات به مشاهده، حتی از راه دور، اجازه می دهد تا تأیید کند که آیا یک شرکت دارای سیستم تهویه مطبوع است که می تواند سرورهای خود را خنک کند یا خیر. از طرف دیگر، ممکن است با بررسی نحوه پیکربندی سیستم‌های IT بررسی کنیم که معیارها برآورده می‌شوند.

روش های نوین حسابرسی چیست3.بازرسی یا بررسی تکنیک حسابرسی شواهد

با استفاده از این تکنیک تست، حسابرسان ممکن است مطمئن شوند که آیا کنترل‌های دستی به طور منظم انجام شده و به دقت ثبت می‌شوند یا خیر.

بازرسی می تواند برای ارزیابی ویژگی های خاص سیاست ها و فرآیندها و همچنین تأیید استفاده از اقدامات کنترلی مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال، یک حسابرس می‌تواند تأیید کند که رویه‌های طبقه‌بندی داده‌ها وجود دارد یا اینکه نسخه‌های پشتیبان برنامه‌ریزی شده است به طور منظم اجرا شوند.

در این شرایط، حسابرس می‌تواند برای تأیید اینکه کنترل ایجاد شده و به درستی عمل می‌کند، بررسی کند. آنها بررسی خواهند کرد که مدارک به طور دقیق تکمیل شده است. بررسی اسناد و مدارک مکتوب و سوابق، مانند گزارش‌های بازدیدکنندگان، کتابچه‌های راهنمای کارکنان، و پایگاه‌های اطلاعاتی سیستم نیز در فرآیند بررسی شواهد گنجانده شده است.

4.تکنیک حسابرسی مجدد عملکرد

زمانی که بررسی، مشاهده، معاینه فیزیکی و بازرسی قادر به ارائه اطمینان لازم از عملکرد صحیح کنترل نباشند، از عملکرد مجدد استفاده می شود.

علاوه بر این، این تکنیکی است که کمترین میزان استفاده را در این زمینه دارد. اجرای مجدد مستلزم آن است که حسابرس کنترل مورد نظر را به صورت دستی اجرا کند، مانند تکرار یک محاسبات خودکار.

حسابرس می تواند از کارهایی استفاده کند که یک حسابرس داخلی تکمیل و در برگه های کاری ثبت کرده است و میزان کاری را که نیاز به آزمایش مجدد دارد کاهش دهد.

رویکرد عملکرد مجدد برای کاهش تلاش حسابرسان و ارزیابی اثربخشی کنترل‌های خودکار مفید است. این موثرترین روش آزمایش برای نشان دادن میزان عملکرد یک کنترل است.

5.CAAT (تکنیک حسابرسی به کمک رایانه)

مجموعه داده های بزرگ یا نمونه ای از داده های مونتاژ شده اغلب با استفاده از روش تست CAAT تجزیه و تحلیل می شوند.

تست CAAT از نرم‌افزار تخصصی برای اجرای یک اسکریپت در یک دفتر کل، صفحه گسترده یا کل پایگاه داده استفاده می‌کند تا الگوها، ناهنجاری‌ها و شاید ورودی‌های جعلی را پیدا کند.

نتیجه گیری روش های نوین حسابرسی:

حسابرسی یک موضوع پیچیده و حساس است، اما با دانستن رایج‌ترین تکنیک‌های انواع حسابرسی، نه تنها می‌توان برای یک معاینه بالقوه بهتر آماده شد، بلکه می‌توان دلایل اساسی پشت این روش را نیز درک کرد.

موسسات حسابرسی این کار را به بهترین شکل ممکن انجام خواهند داد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *