021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

پنج مرحله از فرآیند حسابرسی

مرحله از فرآیند حسابرسی

پنج مرحله از فرآیند حسابرسی:

پنج مرحله از فرآیند حسابرسی،صرف نظر از نوع حسابرسی، مراحل مختلفی برای تکمیل وجود دارد.

که هر کدام دارای اهداف خاصی هستند که حسابرسان قبل از اینکه به مرحله بعدی بروند، به آنها دست می یابند.

 در اینجا مراحل معمول حسابرسی آورده شده است:

برنامه ریزی: این مرحله شامل درک دامنه و اهداف حسابرسی، شناسایی منابع و پرسنل مورد نیاز برای تکمیل حسابرسی و تدوین برنامه ای برای اجرای آن می باشد.

برنامه‌ریزی در حسابرسی کامل فرایندی است که شامل برنامه‌ریزی، تنظیم راهبردها، و تدوین طرح‌ها برای انجام حسابرسی است.

این فرایند شامل مراحل مختلفی از جمله تعیین محدوده و عمق حسابرسی، برنامه‌ریزی زمانی، تخصیص منابع، ارزیابی ریسک‌ها، و تهیه برنامه کاری می‌شود.

هدف اصلی برنامه‌ریزی در حسابرسی کامل، اطمینان حاصل کردن از اینکه تمامی نقاط مهم در حسابرسی پوشش داده شده.

و فعالیت‌ها به صورت موثر و بهینه انجام می‌شود تا به نتایج دقیق و قابل اعتمادی دست یابیم.

پنج مرحله از فرآیند حسابرسی چگونه استارزیابی ریسک: در این مرحله حسابرسان ریسک های مرتبط با حوزه های تحت حسابرسی را ارزیابی می کنند.

آنها احتمال تقلب، اشتباه یا تحریف در صورتهای مالی یا سایر زمینه های کلیدی را شناسایی و ارزیابی می کنند.

ارزیابی ریسک در حسابرسی کامل فرایندی است که در آن امکانات و مواردی که ممکن است باعث بروز خطرات و نقاط ضعف در حسابرسی شوند.

شناسایی و ارزیابی می‌شوند.

این ارزیابی شامل شناسایی و تحلیل مواردی مانند ارزیابی کیفیت کنترل‌های داخلی، تشخیص محدودیت‌ها و نقاط ضعف سیستم‌ها، تحلیل محتوای مالی و ریسک‌های مربوط به آن، و بررسی سابقه و عملکرد شرکت می‌شود.

هدف اصلی ارزیابی ریسک در حسابرسی، شناسایی و مدیریت بهینه خطرات و امکانات موجود در فرآیند حسابرسی است تا حسابرسان بتوانند به نحوی مؤثر و اثربخش، فعالیت‌های حسابرسی را انجام دهند و به نتایج دقیق و قابل اعتمادی دست پیدا کنند.

تست: این مرحله در مورد جمع آوری و تجزیه و تحلیل شواهد برای تعیین اثربخشی کنترل ها، صحت صورت های مالی و تکمیل الزامات انطباق است.

گزارش دهی: در این مرحله، حسابرسان یافته های خود را به مدیریت و ذینفعان گزارش می دهند، از جمله هرگونه نقص یا زمینه ای که نیاز به بهبود دارد.

پیگیری: در این مرحله آخر، حسابرسان پیشرفت اقدامات اصلاحی را در پاسخ به یافته های حسابرسی نظارت می کنند.

پیگیری در حسابرسی به معنای دنبال کردن و نظارت بر اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مورد نیاز برای انجام حسابرسی است.

این شامل مراقبت از پیشرفت کارها، رفع موانع، رسیدگی به نیازها و پرسش‌های احتمالی، و اطمینان از اینکه همه موارد مورد نیاز برای انجام حسابرسی به صورت صحیح و به موقع انجام می‌شود، می‌شود.

اصطلاحاً پیگیری در موسسات حسابرسی به مدیریت و کنترل فعالیت‌های حسابرسی در طول فرآیند ارجاع داده می‌شود.

و شناسایی و حل مسائل را تأیید می کنند.

اهمیت حسابرسی برای مشاغل:

حسابرسی نقش مهمی در تضمین سلامت مالی و انطباق هر کسب و کار ایفا می کند.

با انجام حسابرسی های منظم، تیم ها می توانند خطرات بالقوه را شناسایی کنند، کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و شفافیت را با ذینفعان حفظ کنند.

حسابرسی ها همچنین می‌توانند به تیم‌ها کمک کنند تا تقلب، اشتباه و سایر بی‌نظمی‌هایی را که می‌تواند به اعتبار و ثبات مالی آن‌ها آسیب برساند.

شناسایی و از آن‌ها جلوگیری کند. علاوه بر این، حسابرسی بینش‌های ارزشمندی را در مورد عملکرد مالی و عملیاتی یک شرکت ارائه می‌کند.

که می‌تواند به تصمیم‌گیری استراتژیک کمک کند و به شناسایی زمینه‌های بهبود کمک کند.

در برخی از صنایع، مانند مراقبت های بهداشتی و مالی، حسابرسی یک فرآیند اجباری برای مطابقت با الزامات نظارتی است.

حتی در صنایعی که حسابرسی طبق قانون الزامی نیست، همچنان بهترین روش برای حفظ حاکمیت شرکتی خوب و به حداقل رساندن ریسک است.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *