021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

استاندارد حسابرسی شماره1310:الزامات برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت

استاندارد حسابرسی شماره1310:الزامات برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت

استاندارد حسابرسی شماره1310:الزامات برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت

استاندارد حسابرسی شماره1310 ، برنامه بهبود و تضمین کیفیت باید مشتمل بر ارزیابی های درونی و بیرونی باشد.

سرآغاز:

استاندارد 1310 الزاماتی را در باره برنامه بهبود و تضمین کیفیت ارائه و همه جنبه های واحد حسابرسی داخلی را پوشش می دهد.

به ویژه،اینه استاندارد بیانگر آن است که ارزیابی های درون و برون سازمانی،هر دو ضروری هستند.

از مدیر حسابرسی داخلی انتظار می رود از این الزامات آگاه باشد.

ارزیابی های درون سازمانی،ترکیبی از فرآیندهای دقیق و جامع سرپرستی مستمر و آزمون حسابرسی داخلی و کار مشاوره،اعتباردهی دوره ای انطباق با استانداردهای بین المللی اجرای حرفه ای حسابرسی داخلی(استانداردها)و به کارگیری آیین رفتار حرفه ای توسط حسابرسان داخلی است.

ارزیابی های برون سازمانی فرصتی را برای ارزیاب مستقل یا گروه ارزیابی فراهم می کند.

تا تطبیق واحد حابرسی داخلی با استانداردها و اینکه آیا حسابرسان داخلی،آیین رفتار حرفه ای را رعایت می کنند یا خیر؟

ارزیابی و موارد مستعد بهبود را شناسایی کنند.

همچینین،برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت شامل اندازه گیری ها و تحلیل های مستمر ماتریس عملکرد،نظیر اجرای برنامه ی کلی حسابرسی داخلی،مدت چرخه ی عملیاتی،توصیه های پذیرفته شده و رضایت شده و رضایت مندی مشتری است.

مدیر حسابرسی داخلی معمولا ار نتایج ارزیابی های درون و برون سازمانی قبلی،که نشان دهنده ی محدوده هایی است.

که حسابرسی داخلی می تواند در آن ها بهبود ایجاد کند،آگاه خواهد بود.

مدیر حسابرسی داخلی برنامه های اقدام مربوط به هرگونه بهبود که از طریق برنامه بهبود و تضمین کیفیت شناسایی شده است را اجرا خواهد کرد.

ملاحظات اجرایی

استاندارد1310،ارزیابی درون و برون سازمانی را برای برنامه بهبود و تضمین کیفیت الزامی نموده است.

ارزیابی های درون سازمانی شامل نظارت مستمر و خودارزیابی دوره ای است که انطباق واحد حسابرسی داخلی را با عناصر الزامی چارچوب،کیفیت و سرپرستی اجرای حسابرسی انجام شده.

کفایت خط مشی ها و روش های حسابرسی داخلی،ارزش افزایی واحد حسابرسی داخلی در سازمان و استقرار و دستیابی به شاخص های کلیدی عملکرد،را ارزیابی می کند.

مدیر حسابرسی داخلی باید از بررسی ادواری فعالیت های حسابرسی داخلی،اطمینان حاصل کند.

و فرآیند آن نظارت مستمر داشته باشد.

نظارت مستمر در بدو امر از طریق فعالیت های مستمر،مانند برنامه ریزی کار حسابرسی داخلی و سرپرستی،استانداردسازی روش های انجام کار،رویه های تکمیل و نتیجه گیری از کاربرگ ها،بررسی گزارش ها و همچنین،شناسایی نقاط ضعف یا محدوده هایی که نیاز به بهبود دارند.

و برنامه ی اقدامات مربوط به حل و فصل آن ها،انجام می شود.

نظارت مستمربه مدیر حسابرسی داخلی کیفیت به ارمغان آورده است یا خیر؟

خود ارزیابی های دوره ای،به منظور اعتباردهی نسبت به اینکه نظارت مستمر به نحو موثر اعمال شده است.

و همچینین،برای ارزیابی اینکه آیا واحد حسابرسی داخلی،منطبق با استانداردها است.

و حسابرسان داخلی آیین رفتار حرفه ای را رعایت می کنند یا خیر،انجام می شود.

از طریق انطباق با استانداردها و آیین رفتار حرفه ای،واحد حسابرسی داخلی با تعریف حسابرسی داخلی و اصول بنیادی اجرای حرفه ای حسابرسی داخلی همسو می شود.

علاوه بر ارزیابی های درون سازمانی،مدیر حسابرسی داخلی مسئول کسب اطمینان از انجام ارزیابی های برون سازمانی،دست کم هر پنج سال یکبار،در واحد حسابرسی داخلی است.

(نگاه کنید به استاندارد 1312 با عنوان ارزیابی های برون سازمانی).

هدف از این ارزیابی،که باید توسط یک ارزیاب مستقل یا گروه ارزیابی خارج از سازمان انجام شود.

این است که تطبیق واحد حسابرسی داخلی با استانداردها وآیین رفتار حرفه ای توسط حسابرسان داخلی،مورد اعتباردهی قرار گیرد.

به جای ارزیابی کامل برون سازمانی،یک خود ارزیابی می تواند انجام شود.

و توسط یک ارزیاب مستقل،با صلاحیت و حرفه ای برون سازمانی،مورد اعتباردهی قرار گیرد.

در چنین مواردی،دامنه ی خودارزیابی همراه با اعتباردهی ارزیاب مستقل برون سازمانی،در برگیرنده مستندسازی کامل فرآیند خود ارزیابی،که با فرآیندهای کامل برون سازمانی برابری می کند،خواهد بود.

و ارزیاب با صلاحیت مستقل،در محل انجام فرآیند،آن را مورد اعتباردهی قرار می دهد.

رهنمودهای اجرایی مربوط به استاندارد 1311 و استاندارد 1312 رهنمود بیشتری را برای الزامات برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت،در ارتباط با ارزیابی های درون و برون سازمانی،ارائه می کند.

نکاتی برای اثبات تطبیق

موارد متعددی،از جمله همه ی مستنداتی که تطبیق با استاندارد 1311 و 1312 را نشان می دهد،می تواند نشان دهنده ی تطبیق  با استاندارد 1310 باشد.

افزون بر این،این مطابقت می تواند از طریق صورت جلسات هیأت مدیره،در مواردی که در آن ها برنامه یا نتایج ارزیابی ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است،اثبات شود.

گزارش مقایسه با الگو ها و درخواست های خدمات می تواند نشان دهد که سازمان در مورد بررسی ارزیابان برون سازمانی،تلاش لازم را انجام داده است.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *