021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

چار چوب نظری در حسابداری مالی

چارچوب نظری در حسابداری

چار چوب نظری در حسابداری مالی:

چارچوب نظری،مفاهیم و اصول اساسی است.

که مینای استاندارد های بین الملی گزارشگری مالی و متعاقب آن صورت های مالی را تشکیل میدهد.

چارچوب نظری شامل زیر می باشد:

  • هدف از چارچوب نظری:

هدف از این چاچوب،کمک به هئیت استانداردهای بین الملی حسابداری در تدوین استاندارد های گزارشگری مالی و کمک می کند.

به تهیه کنندگان صورت های مالی در توسعه رویه های(سیاست های)حسابداری در زمانی است.

که در استاندارد های گزارشگری،رهنمود کافی ارئه نشده یا حق انتخاب رویه حسابداری وجود داشته باشد.

بعلاوه،این چارچوب،مرجعی مفید برای کمک به درک و تفسیر استاندارد های گزارشگری می باشد.

  • هدف از گزارشگری مالی:

هدف اصلی،ارائه اطلاعات مالی واحد گزارشگر،به استفاده کنندگان از صورت مالی است.

که در تصمیم گیری در مورد تامین منبع اقتصادی برای واحد تجاری مربوطه و همچنین سایر تصمیمات مالی مفید باشد.

  • احتیاط:

احتیاط عبارت است از اعمال ملاحظات،هنگام قضاوت در شرایط عدم قطعیت،و به کسب اطمینان

از عدم ارائه بیش از واقع دارایی و در آمدها و ارائه کمتر از واقع بدهی ها و هزینه ها در صورت های مالی کمک می کند.

ویژکی کیفی:

مقدمه:

ویژگی کیفی،خصوصیاتی هستند که اطلاعات ارائه شده در صورت مالی را برای سایر افراد مفید می نمایند.

در چارچوب نظری،ویژگی کیفی به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. ویژگی کیفی بنیادی

-مربوط بودن

-بیان صادقانه

 

  1. ویژگی های کیفی بهبود دهنده

-قابل مقایسه بودن

-قابل رسیدگی بودن

-به موقع بودن

-قابل فهم بودن

ویژگی کیفی بنیادی

مربوط بودن:

اطلاعات در صورتی مربوط است که:

  • توانایی ایجاد تغییر در تصمیمات استفاده کنندگان را داشته باشد
  • جهت تاثیر برآن تصمیمات،به موقع ارائه شود.

اهمیت بر مربوط بودن اطلاعات تاثیر مستقیم دارد.

کیفیت مربوط بودن:

اطلاعات ارائه شده توسط صورت های مالی باید مربوط باشد.

اطلاعات مربوط،دارای ارزش پیش بینی کنندگی و تایید کنندگی است.

ارزش پیش بینی کنندگی به استفاده کنندگان این امکان می دهد که رویدادهای گذشته،حال و آینده سنجیده و ارزیابی نمیاند.

ارزش تایید کنندگی به استفاده کنندگان کمک می کند تا ارزیابی ها و سنجش های را تایید و اصلاح نمایند.

آستانه کیفی عبارت می شود از:

کیفیتی که باید قبل از در نظر گرفتن سایر ویژگی های اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد.

نقطه انقطاع:

چناچه اطلاعاتی از آزمون آستانه کیفی عبور نکند،دارای اهیمت نبوده و نیازی به بررسی بیستر ندارد

اطلاعات:

در صورتی با اهمیت است که حذف یا تعریف آن بر تصمیمات اقتصادی استفاده کنندگان براساس صورت های مالی تاثیر بگذارد.

بیان صادقانه:

اگر قرار است اطلاعات به طور صادقانه نشان دهنده معاملات و سایر رویداد هایی باشد که قصد نشان دادن آنها را دارد.

آن معاملات و رویداد ها باید مطابق با ماهیت و واقعیت اقتصادی خود و نه صرفا شکل قانونی آنها به حساب ها منظور شده و رائه شوند.

به منظور اینکه اطلاعات مالی به طور صادقانه بیان شود باید دارای ویژگی زیر باشد:

  • کامل بودن:به منظور قابل فهم بودن،اطلاعات باید کلیه توضیحات و توصیفات لازم را در بر گیرد.

این توضیحات ممکن است شامل مبلغ برآوردی در جایید باشد که دستیابی به دقت مطلق امکان پذیر نبوده و مقرون به صرفه نیز نمی باشد.

  • بیطرفانه بودن:اطلاعات باید بیطرفانه،یا به بیان دیگر عاری از سوگیری باشد.

چنانچه ،صورت های مالی به تصمیم گیری یا قضاوت تاثیر بگذرند تا به نتیجه یا پیامدی از پیش تعیین شده برسند،بیطرفانه نخواهد بود.

  • عاری از اشتباه:اطلاعات باید در چارچوب اهیمیت،عاری از اشتباه باشد.

ممکن است یک خطای با اهمیت یا یک حذف،منجر شود که صورت های مالی نادرست یا گمراه کننده شده و در نتیجه اط نقطه نظر مربوط بودن.

غیر قابل اتکا و ناقص باشد.عاری از اشتباه به معنای دقت کامل از همه جهات نمی باشد.

ویژگی های کیفی بهبود دهنده:

قابل مقایسه بودن،قابل رسیدگی بودن،به موقع بودن،و قابل فهم بودن از ویژگی کیفی هستند.

که مفید بودن اطلاعاتی که مربوط بوده و صادقانه بیان شده اند را بهبود می بخشند.

قابل مقایسه بودن:

استفاده کنندگان باید بتوانند:

استفاده کنندگان از رویه های حسابداری،بکار رفته در تهیه صورت مالی،هرگونه تغییر در آن رویه ها و تاثیرات آن تغییرات مطلع می شوند.

رعایت استاندارد های حسابداری،از جمله افشاری رویه های حسابداری بکار رفته توسط واحد تجاری،به دستیابی به قابلیت مقایسه کمک می کند.

بدلیل اینکه استفاده کنندگان از صورت مالی و تمایل به مقایسه وضعیت مالی و عملکرد و تغییرات در وضعیت مالی یک واحد تجاری در طی زمان دارند.

نشان دادن اطلاعات مالی مربوط به دوره های قبل در صورت ها مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

قابل رسیدگی بودن :

قابلیت رسیدگی،می تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد.

از طریق مشاهده مستقیم،به عنوان مثال،بر مبنای شمارش موجودی نقد است.

رسیدگی غیر مستقیم به معنای کنترل داده های ورودی یک مدل است.

فرمول یا سایر تکنیک ها و محاسبه مجدد خروجی ها با استفاده از روش های رسیدگی است.

به موقع بودن:

به موقع بودن به معنای آن است که اطلاعات،زمانی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار گیرد.

که قابلیت اثر گذاری بر تصمیمات آنها را داشته باشد.به طور کلی،اطلاعات هرچه قدیمی تر باشد،یودمندی کمتر است.

قابل فهم بودن:

قابل فهم بودن به موارد زیر بستگی دارد:

  • روش ارائه اطلاعات
  • قابلیت های استقاده کنندگان

چنین می توانیم فرض کنیم که استفاده کنندگان:

  • آگاهی معقولی از فعالیت های اقتصادی و تجاری دارند.

به منظور قابل فهم بودن اطلاعات،استفاده کنندگان باید قادر به درک اهیمیت آن باشند.

ما در این مقاله تمام چارچوب های نظری مورد بررسی قرار دادیم

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *