021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

نقش حیاتی حسابرسان و حسابداری در خصوص گزارشگری محیط زیستی

نقش حیاتی حسابرسان و حسابداری در خصوص گزارشگری1254

نقش حیاتی حسابرسان و حسابداری در خصوص گزارشگری محیط زیستی،اجتماعی و راهبری شرکتی:

نقش حیاتی حسابرسان و حسابداری در خصوص گزارشگری محیط زیستی،اجتماعی و راهبری شرکتی،و به ویژه تغییرات آب و هوا،در حال تبدیل شدن به یک گام ضروری برای برنامه ریزی و گزارشگری کسب و کار های تجاری و شرکت ها است.

گزارش های استراتژیک مستلزم بررسی ریسک ها و عدم اطمینان های اصلی شرکت ها هستند،این موضوع در حالی است که برخی از شرکت های بزرگ به شکل الزامی،متعهد به افشای مالی مرتبط با تغییرات آب و هوایی هستند.

شورای گزارشگری مالی در بیانیه اخیر خود اعلام نمود،رهنمودها و بهترین رویه های عمل در رابطه با داده هایESG را تهیه و منتشر نموده است و تاکید کرده است که برای مربوط ماندن افشاهای مرتبط با تغییرات آب و هوایی،حسابرسان باید در ارزیابی ها خود به ریسک های مرتبط با این موضوع توجه ویژه ای اختصاص دهند.

در چند سال اخیر،واکنش های سازمانی،نظارتی و حرفه ای به تغییرات آب و هوایی با رشد دعاوی حقوقی در این زمینه،در انگلستان و در سطح بین المللی مطابقت داشته است.

اکنون بیش از 2000پرونده ی مرتبط با تغییرات آب و هوا در سراسر جهان دولت ها و شرکت ها صادر شده است.

این دعوای قضایی توسط فعالان و سرمایه گذاران و جامعه ی مدیران،برای دستیابی به تغییرات در رفتارت های هیات مدیره،مصونیت کسب و کارها از ریسک تغییرات آب و هوایی پیگیری می شود.

این گروه ها،مدعیان پیچیده،با انگیزه و دارای منابع خوبی هستند.

دعوای حقوقی علیه شرکت ها،به ویژه در ارتباط با افشای تاثیرات آب و هوایی آن ها،پتانسیل بسیار واقعی را دارد تا بر نقشی که حسابرسان شرکت ها ایفا می کنند،توجه ویژهای را به خود معطوف سازد.

نقش حیاتی حسابرسان و حسابداری در خصوص گزارشگری محیط زیستی

نقش حیاتی حسابرسان و حسابداری در خصوص گزارشگری محیط زیستی

حسابرسان و حسابداران نقش مهمی دارند که در کنار هیات مدیره در ارزیابی کفایت و قدرت سیستم های راهبری شرکتی کار کنند.

چالش ها درباره ی ریسکهای مرتبط با تغییرات آب و هوایی،غیر خطی است  و استانداردهای مورد انتظار از شرکت ها و حسابرسان و مشاوران آن ها در طول زمان دقیق تر می شوند.

استانداردها و رهنمودهای حسابرسی در این زمینه به سرعت ئر حال توسعه هستند.

حتی اگر ریسک های مربوط به مسئولیت حسابرسان و حسابداران در حال حاضر قابل مدیریت باشد،شاید قریب الوقوع ترین ریسک مربوط به بررسی های نظارتی و انتقادات باشد،به ویژه زمانی که نهادهای ناظر بخواهند نسبت به پدیده هایی همچون گرم شدن کره زمین واکنش نشان دهند.

منبع:مجله حسابدار رسمی

13ژوئن2023

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *