021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

عوامل تأثیرگذار بر حق الزحمه ی حسابرسی قسمت سوم

Third part audit fee

عوامل تأثیرگذار بر حق الزحمه ی حسابرسی قسمت سوم

حق الزحمه ی حسابرسی قسمت سوم که در چند قسمت به آن می پردازیم.

اگر بدانیم که گزارش حسابرسی عملا تولید ریسک یوده و باید بهای این تولید ریسک را برآورد و مطالبه کنیم.

آنگاه ناچار خواهیم بود به جای پناه بردن به جدول حق الزحمه رده بندی حسابرسان به برآورد ابعاد ریسک خریداران متعدد گزاش حسابرسی بپردازیم،

در چنین حالتی بدون شک حق الزحمه خدمات حسابرسی نه 70 درصد و یا 170 درصد که شاید با توجه به ریسک خریداران خاص به چندین برابر افزایش یابد.

شاید آشنایی با چند مفهوم کلیدی اقتصادی بتواند راهگشای تعیین حق الزحمه ی حسابرسی شود.

در تعریف کالا گفته شده که کالا یک شیء خارجی است،

که اولاً به وسیله ی خواص آن،یکی از نیازهای انسان را برآورده ساخته،

و ثانیاً هدف از تولید آن،نه مصرف مستقیم تولید کننده بلکه مبادله با کالای دیگری است.

و این خصیصه ی دوم کالا که آن را از محصولات سایر اشکال فعالیت های تولیدی انسان متمایز می سازد،

دقیقا در بستر مناسبات خدمات اعتباربخشی «حسابرسی» نیز واجد اهمیت بسیار است.

تولید کالا نتیجه ی مستقیم تقسیم کار اجتماعی است.

یعنی بدون تقسیم کار اجتماعی تولید کالایی وجود نخواهد داشت.

و البته توجه به این نکته،بسیار مهم است که عکس این موضوع صادق نیست.

به بیان دیگر می توان در یک جامعه،تقسیم اجتماعی کار را شاهد بود بدون آن که الزاما مناسبات کالایی در آن جامعه وجود داشته باشد.

شاخص های تفاوت کالا و خدمات چیست؟

یک بررسی اجمالی در شاخص کالا نشان می دهد که عموم کالاها دارای قابلیت انباشت شدن،ملموس بودن و امکان ذخیره سازی بوده،

مضافا در کالاها می توان تولید و استفاده ی همزمان صورت گیرد که این خصلت در خدمات حسابرسی اساسا متصور نیست.

یعنی یک مؤسسه ی حسابرسی نمی تواند یک گزارش حسابرسی از یک بانک نامعلوم تهیه کند.

«حتی اگر به داده های اطلاعاتی آن دسترسی یافته باشد»

و آن را آماده نگه دارد تا اگر بانک خواست گزارش را به او بفروشد؟!

بذا این اصل که میان کالا و خدمت تفاوت هایی وجود دارد،

تا حد زیادی معقول،مقبول و منطقی است.

بدین معنی که چون تولید دوچرخه یا اتومبیل با خدمات حسابرسی.

«تولید ریسک» از یک مقوله و جنس نیستند.

لذا نباید در قیمت گذاری آن ها از یک ابزار یکسان استفاده کرد.

خصوصیات برشمرده بالا خصیصه های بنیادین تفاوت کار حسابرسی با تولید هرگونه محصول دیگر است.

زیرا به طور مثال طلاساز و جواهر ساز،محصول خود را بدون اینکه بدانند چه کسی آن را خواهد خرید تولید کرده و به نمایش می گذارند؛و می فروشند.

اما آیا حسابرسان هم می توانند چنین کنند؟

نشریه ی تخصصی جامعه حسابداران رسمی

شماره ی53،بهار1400

[post_grid id=”20124″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *