021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

استاندارد1300-برنامه ی بهبود تضمین کیفیت

استاندارد1300-برنامه ی بهبود تضمین کیفیت

استاندارد1300-برنامه ی بهبود تضمین کیفیت

برنامه ی بهبود تضمین کیفیت مدیر حسابرسی داخلی باید یک برنامه بهبود و تضمین کیفیت که همه جنبه های فعالیت حسابرسی داخلی را پوشش دهد،تدوین و برقرار نماید.

تفسیر:

برنامه بهبود و تضمین کیفیت،برای ایجاد توانایی ارزیابی انطباق فعالیت های حسابرسی داخلی با استاندارد ها و آیین رفتار حرفه ای طراحی می شود.

برنامه مذکور همچنین کارایی اثر بخشی فعالیت حسابرسی داخلی را ارزیابی و فرصت های بهبود را شناسایی می کند.

انتظار می رود مدیر حسابرسی داخلی،هیات مدیره را برای نظارت بر برنامه بهبود و تضمین کیفیت ترغیب کند.

استاندارد1300،وظیفه ی ایجاد و حفظ یک برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت(QAIP) را به عهده ی مدیر حسابرسی داخلی می گذارد.

برنامه مزبور باید همه ی جنبه های عملیاتی و مدیریتی واحد حسابرسی داخلی،شامل کارهای مشاوره ای را،آن چنان که در عناصر الزامی چارچوب تاکید شده است در برگیرد.

توجه به بهترین نحوه ی انجام هر کار ئر حرفه حسابرسی نیز،برای برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت،مفید خواهد بود.

برنامه ی بهبود تضمین کیفیت،به نحوی طراحی می شود که بتوان تطبیق واحد حسابرسی داخلی را با استاندارد های بین المللی اجرای حرفه ای حسابرسی داخلی و اینکه حسابرسان داخلی،آیین رفتار حرفه ای انجمن حسابرسان داخلی را به کار گرفته اند،ارزیابی کرد.

این طرح باید ارزیابی های دوره ای و مستمر درون سازمانی و همین طور،ارزیابی توسط ارزیاب مستقل و با صلاحیت برون سازمانی یا گروه ارزیابی برون سازمانی را نیز در برگیرد.

مدیر حسابرسی،داخلی باید درک جامعی از عناصر الزامی چارچوب،به ویژه استاندارد ها و آیین رفتار حرفه ای داشته باشد.

مدیر حسابرسی داخلی،عموما برای کسب شناخت از انتظارات حاکم بر واحد حسابرسی داخلی،با هیات مدیره جلسه برگزار می کند تا درباره ی اهمیت استاندارد ها و برنامه بهبود و تضمین کیفیت و ترغیب هیات مدیره برای حمایت از آن ها،مذاکره کند.

مدیر حسابرسی داخلی،معمولا می تواند مثال هایی را از چگونگی تدوین و اجرای برنامه بهبود و تضمین کیفیت در سایر سازمان ها،به ویژه آن هایی که از نظر ماهیت و بلوغ سازمانی،مشابه هستند،برای مقایسه بیاید.

مدیر حسابرسی داخلی،ممکن است بخواهد برای کسب مشورت،به رهنمودهای تکنیکی و سایر رهنمودهای منتشره شده توسط انجمن حسابرسان داخلی درباره ی این موضوع،شامل راهنمای ارزیابی کیفیت واحد حسابرسی داخلی،رجوع کند.

ملاحظات اجرایی:

برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت که به خوبی تدوین شده باشد،از نهادینه شدن مفهوم کیفیت،در واحد حسابرسی و همه ی عملیات آن اطمینان دهد.

واحد حسابرسی داخلی،نباید ارزیابی انطباق یک به یک کارها با استانداردها نیاز داشته باشد.

بلکه،کارها باید در انطباق با روش شناسی کیفیت برقرار شده ای انجام پذیرد به صورت پیش فرض،تطبیق با استانداردها را ارتقا دهد.

افزون بر این،برقراری روش شناسی کیفیت،بهبود مستمر واحد حسابرسی داخلی را،به طور کلی افزایش می دهد.

بر اساس الزامات استاندارد 1300،مدیر حسابرسی داخلی،برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت را به گونه ای تدوین و حفظ می کند.

که همه ی جنبه های واحد حسابرسی داخلی را که هدف نهایی آن بهبود واحد حسابرسی داخلی و دامنه و کیفیت کار آن در تطبیق با استانداردهای حسابرسی داخلی به کارگیری آیین رفتار حرفه ای باشد،در برگیرد.

برنامه بهبود و تضمین کیفیت،واحد حسابرسی داخلی را قادر می سازد که در تطبیق با استانداردها و میزان به کارگیری آیین رفتار حرفه ای،مورد ارزیابی قرار گیرد.

بدبن ترتیب،برنامه بهبود و تضمبن کیفیت شامل ارزیابی اثربخشی و کارایی واحد حسابرسی داخلی است که به شناسایی فرصت های بهبود، کمک می کند.

مدیر حسابرسی داخلی،به صورت دوره ای برنامه بهبود و تضمین کیفیت را ارزیابی و در صورت لزوم آن را به روزآوری می کند.

برای مثال،متناسب با بلوغ واحد حسابرسی داخلی یا تغییر شرایط داخلی واحد حسابرسی داخلی،برای کسب اطمینان از اینکه برنامه بهبود و تضمین کیفیت با کارایی و اثربخشی به عملکرد خود ادامه می دهد.

ممکن است تعدیلاتی در آن لازم آید تا به ذینفعان اطمینان داده شود که از طریق بهبود عملیات سازمان،ارزش افزوده ایجاد می شود.

مدیر حسابرسی داخلی در اجرای استاندارد 1300باید الزامات مربوط به پنج جزء اصلی برنامه بهبود و تضمین کیفیت را،به شرح زیر،مورد توجه قرار گیرد.

_ارزیابی های درون سازمانی(استاندارد1311)

_ارزیابی برون سازمانی(استاندارد1312)

_اطلاع رسانی درباره نتایج برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت(استاندارد1320)

_استفاده مناسب از بیانیه تطبیق(استاندارد1321)

_افشای موارد عدم تطبیق(استاندارد 1322)

ارزیابی های درون سازمانی

ارزیابی های درون سازمانی شامل خودارزیابی های دوره ای و نظارت مستمر است.

(نگاه کنید به استاندارد 1311 با عنوان ارزیابی های داخلی)

که انطباق فعالیت های حسابرسی داخلی با عناصر الزامی چارچوب،کیفیت و سرپرستی کار حسابرسی انجام شده.

کفایت خط مشی ها و رویه های حسابرسی داخلی،ارزشی که واحد حسابرسی داخلی به سازمان می افزاید.

و تعیین و دستیابی به شاخص های کلیدی عملکرد را مورد ارزیابی قرار می دهد.

مدیر حسابرسی داخلی،باید نظارت مستمر داشته باشد.

و از بررسی دوره ای واحد حسابرسی داخلی اطمینان حاصل کند.

نظارت مستمر در بدو امر از طریق فعالیت های مستمر چون برنامه ریزی و سرپرستی کار،استانداردسازی روش های انجام کار،رویه های تهیه کاربرگ ها،بررسی های گزارش و همچنین،شناسایی نقاط ضعف و محدوده هایی تحقق می یابد.

که نیاز به بهبود دارد و اقداماتی که برای حل وفصل ان ها طراحی شده است.

نظارت مستمر در تشخیص اینکه فرآیند های حسابرسی داخلی از کاری به کار دیگر،کیفیت را انتقال می دهد.

به مدیر حسابرسی داخلی کمک می کند.

خودارزیابی دوره ای  به این منظور انجام می شود تا انجام اثر بخش نظارت مستمر را تأیید کند.

انطباق واحد حسابرسی داخلی را با استانداردها ارزیابی نماید.

و رعایت شدن یا نشدن آیین رفتار حرفه ای توسط حسابرسان داخلی را تعیین کند.

در عین حالف از طریق تطبیق با استانداردها و آیین رفتار حرفه ای،واحد حسابرسی داخلی با تعریف حسابرسی داخلی و اصول بنیادی اجرای حرفه ای حسابرسی داخلی،همسو می شود.

رهنمود اجرایی 1311 با عنوان ارزیابی درون سازمانی،رهنمود های بیشتری را درباره ی الزامات برنامه ی بهبود و تضمین کیفیت،برای ارزیابی های درون سازمانی ارائه دهد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *