021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

تاثیر صلاحیت حرفه ای در حسابرسی داخلی

تاثیر صلاحیت حرفه ای در حسابرسی داخلی

تاثیر صلاحیت حرفه ای در حسابرسی داخلی:

تاثیر صلاحیت حرفه ای در حسابرسی داخلی حسابرسان داخلی باید دارای دانش،مهارت ها و سایرشایستگی های مورد نیاز جهت انجام مسئولیت های فردی باشند.

به طور کلی حسابرس داخلی باید دارای دانش،مهارت ها و سایر شایستگی های لازم برای انجام تکالیف محوله باشد یا آنها را کسب نماید.

تفسیر:

صلاحیت حرفه ای اصطلاحی کلی است که معطوف به دانش،مهارت ها و دیگر شایستگی های مورد نیاز حسابرسان داخلی برای انجام مسئولیت های حرفه ای آنان به طور موثر می باشد.

صلاحیت حرفه ای شامل توانایی ارائه مشاوره و توصیه های مربوط با استفاده از رسیدگی فعالیت های جاری،روندها موضوعات مشخص است.

حسابرسان داخلی برای نشان دادن کارایی و مهارتشان،به کسب صلاحیت و گواهینامه های حرفه ای مناسب،از قبیل گواهینامه های صادره توسط IIA و سازمان های حرفه ای مربوط،تشویق می شوند.

تاثیر صلاحیت حرفه ها در حسابرس داخلی

برای ستیابی به این استاندارد،لازم است حسابرسان داخلی،رهنمود الزامی چارچوب را درک کنند و دانش،مهارت و صلاحیت های لازم را داشته باشند.

اطمینان یافتن از وجود مجموعه ای از صلاحیت ها در واحد حسابرسی داخلی،مسئولیت کلی مدیر حسابرسی داخلی است.

او باید به منظور اجرای طرح کلی حسابرسی داخلی،فعالیت ها و منابع حسابرسی داخلی را به نحو موثر،مدیریت کند و برای سازمان ارزش افزوده ایجاد نماید.

چارچوب بین الملی صلاحیت حسابرسی داخلی مربوط به انجمن حسابرسان داخلی،صلاحیت های اصلی مورد نیاز برای دستیابی به الزامات”چارچوب” را برای همه سطوح حرفه ای حسابرسی داخلی،شامل کارکنان،مدیریت و سرپرستان،تعریف کرده است.

مدیر حسابرسی داخلی و حسابرسان داخلی برای تطبیق با الزامات استاندارد1210 بهتر است صلاحیت های مندرج در چارچوب صلاحیت را بررسی و درک کنند و نسبت به کسب آن ها اقدام نماید.

ملاحظات اجرایی:

مدیر حسابرسی داخلی برای ایجاد و حفظ شایستگی واحد حسابرسی داخلی،ممکن است ابزارهایی را برای ارزیابی صلاحیت یا مهارت ها بر پایه چارچوب صلاحیت یا سایر مبانی مناسب ارزیابی،مانند بلوغ سازمانی،ایجاد کند.

مدیر حسابرسی داخلی به منظور کمک به جذب و استخدام حسابرسان داخلی دارای زمینه ی تحصیلی و تجربی مناسب،می تواند معیارهای اصلی صلاحیت حسابرسی داخلی را با شرح شغل و شرایط استخدامی آنان،یکپارچه کند.

مدیر حسابرسی داخلی نیز استفاده کند تا کمبودها را شناسایی کند.

مدیر حسابرسی داخلی هنگامی انجام این کار باید ریسک های مرتبط با تقلب و سیستم های اطلاعاتی و همچنین،روش های حسابرسی مبتنی بر فناوری قابل دسترس را طبق الزامات استاندارد های1210-الف-3،موردتوجه قرار دهد.

مدیر حسابرسی داخلی،وظایف بیشتری در ارتباط با کسب اطمینان از وجود مجموعه صلاحیت های واحد حسابرسی داخلی دارد.

این امر،طبق الزامات رهنمودهای چارچوب استاندارد2000 با عنوان مدیریت واحد حسابرسی داخلی)،اطمینان یافتن از وجود آمیزه ای از دانش،مهارت ها و سایر را شامل می شود.

تاثیر صلاحیت حرفه ای در حسابرسی داخلی

در صورتی که واحد حسابرسی داخلی،منابع مناسب و کافی را نداشته باشد،از مدیر حسابرسی داخلی انتظار می رود که برای جبران هرگونه کمبود،مشورت یا کمک افراد با صلاحیت را دریافت کند.

مدیر حسابرسی داخلی می تواند برای شناسایی کمبودهای مجموعه صلاحیت های واحد حسابرسی داخلی،از معیارهای تعریف شده در چارچوب صلاحیت استفاده کند تا از طریق استخدام،اموزش،برون سپاری و سایر راهکارها،برنامه ای برای پوشش کمبود ها ایجاد کند(استاندارد2050 و رهنمود های مرتبط با آن درباره ی جزییات نحوه هماهنگ کردن واحد حسابرسی داخلی با دیگر ارائه دهندگان خدمت اطمینان بخش و مشاوره ای درون و برون سازمانی).

مدیر حسابرسی داخلی برای افزایش صلاحیت واحد حسابرسی داخلی،حسابرسان داخلی را از راه های مختلف،اعم از اموزش ضمن اجرای خدمت،حضور در همایش ها،هم اندیشی های حرفه ای و تشویق به اخذ گواهینامه های حرفه ای،به سوی ارتقا کیفیت،هدایت می کند.

مدیر حسابرسی داخلی با بررسی منظم عملکرد حسابرسی داخلی،نسبت به نیازهای آموزشی حسابرسان داخلی،اگاهی کسب کند و به منظور کمک به پیشرفت آنان رهنمود لازم را رائه می دهد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *