021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

کشف فساد در سازمان گیرنده

کشف فساد در سازمان گیرنده

کشف فساد در سازمان گیرنده

کشف فساد در سازمان گیرنده،برای سازمان های بخش خصوصی،هنگامی که یک شخص دریافت کننده ی رشوه است،این موضوع احتمالا منجر به خرید کالا و خدمات اضافی،خرید بالاتر از قیمت بازار و تحویل کالا یا خدمات کم کیفیت خواهد شد (ولز، ۲۰۰۳).

در مورد اقلام موجودی کالای با اهمیت این مورد احتمالا مبلغ موجودی کالا را افزایش داده و منجر به اشتباهات ارزشیابی می شود.

چراکه بر اساس استانداردهای حسابداری،موجودی کالا باید به اقل «بهای تمام شده تاریخی» یا «خالص ارزش فروش»گزارش گردد.

با این وجود زمانی که رشوه دریافت می شود بهای تمام شده ی موجودی کالای خریداری شده بالاتر از قیمت بازار خواهد بود.

و بنابراین قیمت گذاری موجودی کالا بالاتر از میزان تعیین شده در استانداردهای حسابداری خواهد بود؛

بنابراین هنگامی که بررسی ها و ارزیابی حسابرس مستقل بیانگر بالا بودن احتمال وجود دریافت رشوه توسط یکی از کارمندان بخش خرید(تدارکات) شرکت باشد.

رویه های حسابرسی کشف مشکلات مناسب باید متمرکز بر ارزشیابی دارایی های خریداری شده(نظیر موجودی کالا) باشد.

روش های مناسب حسابرسی در چنین شرایطی میتواند شامل «بررسی وضعیت کیفیت کالاهای خریداری شده»،«انجام آزمون های بررسی تحلیلی به منظور مناسب بودن بهای تمام شده کالاهای خریداری شده»،«انجام آزمون های بررسی تحلیلی مرتبط با مقادیر موجودی های مرتبط با اقلام خاص» یا «تجزیه ی سنی اقلام (توجه به گردش کالاهای خریداری شده و مشخص ساختن موارد کم گردش)»باشد.

رشوه های مربوط به خرید خدمات کم اهمیت با احتمال کمتری منجر به وقوع اشتباه در صورت های مالی میشوند.

این نوع از رشوه ممکن است از طریق بررسی ماهیت واحد تجاری خریدار خدمات،بررسی عادی بودن شرایط رقابتی درباره ی خرید،پرس وجو و وارسی خدمات مزبور از سطح مدیریتی بالاتری نسبت به فرد مسئول تهیه ی خدمات کشف گردد.

علاوه بر رویکردهای پیشنهادی در بالا،کرمبیا کاپاردیس (۲۰۱۶) پیشنهاد نمودند که حسابرسان برای ارزیابی ریسک فساد باید نسبت به موارد خارج از دفاتر نظیر سبک و وضعیت زندگی مدیران (کارکنان ارشد) نیز حساس باشند و بررسی های لازم در این خصوص را به عمل آورند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *