021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

چک لیست حسابرسی

چک لیست حسابرسی مجموعه ای ساختار یافته از سوالات است که برای تایید پایبندی به الزامات یا استانداردهای تعیین شده طراحی شده است. این یک راه حل عملی برای غلبه بر محدودیت های حافظه انسان ارائه می دهد و به ناظر کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که چیزی از قلم نیفتاده یا پشت سر گذاشته نمی شود، و به ناظر این امکان را می دهد که به طور موثر شکاف های انطباق را برطرف کند. کاربردهای رایج چک لیست ها شامل لیست کارهای انجام شده، چک لیست های نگهداری پیشگیرانه، چک لیست های ممیزی ایمنی و چک لیست های ممیزی 5S است.

این الگوی چک لیست ممیزی یک صفحه گسترده مایکروسافت اکسل است که می توانید برای رفع نیازهای خاص خود از آن استفاده و تغییر دهید. به عنوان مثال، در صورت نیاز به سؤالات اضافی، می توانید ردیف های بیشتری اضافه کنید. این الگو شامل هر دو روش چک لیست و رتبه بندی است. برای تایید وجود یا عدم وجود موارد چک لیست می توانید از گزینه چک لیست استفاده کنید. همچنین می توانید از گزینه رتبه بندی استفاده کنید و برای هر آیتم چک لیست امتیازهایی از 1 تا 5 در نظر بگیرید. در هر صورت، الگو به طور خودکار نتایج امتیاز را ایجاد می کند.

سازمان‌ها در هر اندازه مستعد تقلب و سوء مدیریت مالی هستند و تخمین زده می‌شود که سالانه پنج درصد از کل درآمد به دلیل فعالیت‌های متقلبانه از دست می‌رود. اما چگونه می دانید که آیا سازمان شما از بهترین شیوه ها پیروی می کند تا از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کند؟

حسابرسی چیست؟

ممیزی های داخلی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات را قبل از تبدیل شدن به مسائل مهم شناسایی و برطرف کنید. با این حال، حسابرسی داخلی نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد و برای حسابداران و متخصصان حسابرسی می تواند چالش برانگیز باشد که اطمینان حاصل کنند که همه مبانی را پوشش می دهند.

این چک لیست جامع حسابرسی داخلی اطمینان حاصل می کند که حسابرسی داخلی شما در تلاش برای سلامت مالی بهینه، جامع و کارآمد است.

نقش حیاتی حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی ارزیابی سیستم کنترل داخلی یک سازمان است. به چندین حوزه از جمله فرآیندهای گزارشگری مالی، انطباق با قوانین و مقررات، و اهداف سازمانی می پردازد.

یک فرآیند حسابرسی داخلی موثر می تواند به شما کمک کند تا خطرات یا مسائلی را که قبلاً کشف نشده بودند شناسایی کنید و فرصت های بهبود را کشف کنید. علاوه بر این، حسابرسی داخلی می تواند به شما در بهبود دقت و قابلیت اطمینان صورت های مالی، افزایش کارایی عملیاتی، افزایش حاکمیت داده ها و تقویت روحیه کارکنان کمک کند.

چک لیست 5 مرحله ای حسابرسی داخلی

  1. برای حسابرسی خود دلیل ارائه کنید

ممیزی‌ها می‌توانند به کارکنان احساس کنند که کارشان تحت نظارت و بررسی دقیق است، بنابراین توضیح اینکه چرا حسابرسی ضروری است ضروری است. شما باید معیارهای حسابرسی را به وضوح بیان کنید و دامنه را مشخص کنید. این به کارمندان کمک می کند تا اهمیت این فرآیند را درک کنند و اطمینان حاصل شود که همه در تمام طول مدت همکاری خواهند داشت.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است نیاز به انجام ممیزی داخلی یا خارجی داشته باشید، اما برخی از رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:پ

شناسایی مناطق برای بهبود

رعایت الزامات انطباق

افزایش دقت مالی

نظارت بر صحت فرآیندهای داخلی

  1. تعیین هدف برای حسابرسان داخلی

زمانی که دلیل حسابرسی خود را ارائه کردید، زمان تعیین هدف فرا رسیده است. این باید یک هدف کلی باشد که همه افراد درگیر در این فرآیند می توانند برای رسیدن به آن تلاش کنند.

به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش دقت مالی است، حسابرسان داخلی بر شناسایی حوزه‌هایی تمرکز می‌کنند که فرآیندها و رویه‌ها را می‌توان بهبود بخشید. حسابرسان داخلی باید به صورت های مالی، سوابق، گزارش ها و سایر اسنادی که ممکن است بی نظمی رخ دهد نگاه کنند.

به طور مشابه، اگر هدف اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات باشد، مدیر حسابرسی داخلی شما توجه ویژه‌ای به رویه‌ها، خط‌مشی‌ها و رویه‌های تجاری که ممکن است در معرض عدم انطباق باشد، خواهد داشت.

هنگام تعیین یک هدف، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که همه شرکت کنندگان درک می کنند که چه چیزی باید به دست آید و چگونه می توانند کمک کنند. هدف شما نیز باید واقع بینانه و قابل دستیابی باشد.

تعیین هدف برای حسابرسان داخلی
  1. نوع حسابرسی را تعیین کنید

پس از تعیین هدف برای حسابرسی داخلی خود، باید در مورد نوع حسابرسی که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، تصمیم بگیرید. برای تعیین برنامه حسابرسی داخلی خود، هدف خود و زمینه هایی را که باید بررسی کنید در نظر بگیرید.

ممیزی های داخلی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

حسابرسی های مالی می‌توانید از این موارد برای بررسی و تأیید صورت‌های مالی و شناسایی مناطقی که ممکن است تغییرات یا بهبودهایی در آن‌ها انجام شود، استفاده کنید.

ممیزی های عملیاتی حسابرس می تواند کارایی و اثربخشی فرآیندها و رویه های عملیاتی مانند کنترل کیفیت، گردش کار، سطوح کارکنان و مدیریت را ارزیابی کند.

ممیزی انطباق رعایت قوانین و مقررات قابل اجرا برای هر سازمانی ضروری است. این ممیزی ها خط مشی ها، رویه ها و شیوه ها را برای مطابقت با تمام قوانین قابل اجرا و استانداردهای بین المللی بررسی می کند.

موسسه حسابرسی بیلان گزارشگر

  1. مدارک لازم را درخواست کنید

ممیزی به اسناد گسترده ای نیاز دارد، بنابراین درخواست اسنادی که برای این فرآیند نیاز دارید بسیار مهم است. این شامل صورت های مالی، سوابق داخلی، گزارش ها و سایر مواد مربوط به شواهد حسابرسی شما می شود. نرم افزار طراحی شده برای فعال کردن ممیزی داخلی با کیفیت اغلب می تواند این فرآیند را آسان تر کند، زیرا جمع آوری و ردیابی اسناد را خودکار می کند.

تمامی مدارک درخواستی نیز باید به روز باشند. برای مثال، اگر حسابرسی مالی انجام می دهید، آخرین صورت های مالی را درخواست کنید. اطلاعات قدیمی می تواند منجر به نتایج نادرست شود.

اگر دنباله حسابرسی دارید، مانند گزارش های حسابرسی از سال های گذشته، این می تواند در ارائه زمینه های اضافی و کمک به شناسایی زمینه های بهبود مفید باشد. با این حال، داده‌های این گزارش‌ها باید با استانداردهای فعلی حسابرسی داخلی مطابقت داشته باشد تا مفید باشد.

  1. شناسایی شاخص های عملکرد

شاخص های عملکرد اندازه گیری می کنند که سازمان چقدر به اهداف خود دست می یابد. شما می توانید از هر دو شاخص کیفی و کمی استفاده کنید و آنها باید با اهداف خاص حسابرسی شما تنظیم شوند.

به عنوان مثال، اگر در حال انجام یک حسابرسی مالی هستید، شاخص های عملکرد می تواند شامل جریان نقدی، سودآوری، بازگشت سرمایه (ROI) و درآمد خالص باشد. همچنین می توانید از معیارهای کیفی مانند نظرسنجی های رضایت مشتری یا امتیازات مشارکت کارکنان استفاده کنید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *