021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

حسابداری مقدماتی جیست؟

حسابداری پایه چیست؟

حسابداری پایه یا حسابرسی یکی از کارکردهای تجاری است که شرکت ها باید آن را به نحو احسن انجام دهند، بنابراین چه بخواهید حسابداری خود را انجام دهید یا افراد حرفه ای را استخدام کنید، باید با حسابداری اولیه آشنا شوید.

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که حسابداری اساسی چیست، چه چیزی در آن گنجانده شده است و نمونه هایی از رویه های اساسی حسابداری.

حسابداری پایه به فرآیند ثبت تراکنش های مالی یک شرکت اشاره دارد. این شامل تجزیه و تحلیل، خلاصه و گزارش این معاملات به تنظیم کننده ها، سازمان های نظارتی و نهادهای جمع آوری مالیات است. صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری پایه، خلاصه‌ای از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است که جریان‌های نقدی، عملیات و وضعیت مالی شرکت را خلاصه می‌کند.

حسابداری پایه یکی از وظایف کلیدی تقریباً در همه انواع تجارت است. معمولاً توسط یک حسابدار یا یک حسابدار در یک شرکت کوچک یا توسط بخش های مالی بزرگ با ده ها کارمند در شرکت های بزرگتر انجام می شود. گزارش‌هایی که جریان‌های مختلف حسابداری تولید می‌کنند، مانند حسابداری مدیریتی و حسابداری بهای تمام شده، در کمک به مدیریت شرکت در تصمیم‌گیری آگاهانه تجاری بسیار مهم هستند.

بدون حسابداری، تعیین اینکه کدام محصولات موفق بوده اند، کدام تصمیمات تجاری موثر بوده و آیا شرکت در حال تولید درآمد یا سود است، غیرممکن خواهد بود. همچنین تعیین میزان مالیات پرداختی، خرید یا اجاره ملک یا ادغام با شرکت دیگری غیرممکن خواهد بود. به عبارت دیگر، حسابداری فقط ثبت تراکنش‌های مالی نیست، بلکه موفقیت شرکت را در دستیابی به اهدافش اندازه‌گیری می‌کند و به سهامداران کمک می‌کند تا درک کنند که پولشان چقدر کارآمد استفاده می‌شود. به همین دلیل است که کسب و کارها باید در حسابداری مهارت داشته باشند تا بتوانند تصمیمات خوبی بگیرند.

حسابداری عمل ثبت و گزارش معاملات تجاری است. اطلاعات به دست آمده یک حلقه بازخورد ضروری برای مدیریت است، به طوری که آنها می توانند ببینند که یک کسب و کار در برابر انتظارات چقدر خوب عمل می کند. بحث زیر در مورد مبانی حسابداری مورد نیاز است تا به شما مبنایی محکم بدهد تا بفهمید یک سیستم حسابداری چگونه کار می کند و چگونه از آن برای تولید گزارش های مالی استفاده می شود.

چه چیزی در حسابداری پایه گنجانده شده است؟

سیستم ثبت سوابق

شرکت ها قبل از شروع فرآیند حسابداری باید رویکردی منطقی برای نگهداری سوابق داشته باشند. آنها باید حساب هایی ایجاد کنند تا اطلاعات را در آن ذخیره کنند. حساب ها در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

دارایی ها: به منابع یا اقلامی که شرکت در اختیار دارد اشاره دارد. دارایی ها دارای ارزش اقتصادی آتی هستند که می توان آن را اندازه گیری کرد و به صورت پولی بیان کرد. نمونه هایی از دارایی های یک شرکت شامل سرمایه گذاری ها، پول نقد، موجودی، حساب های دریافتنی، زمین، لوازم، تجهیزات، ساختمان ها و وسایل نقلیه است.

بدهی ها: به تعهدات یا بدهی های مالی قانونی که شرکت ها در طول عملیات تجاری متحمل می شوند اشاره دارد. تعهدات می تواند محدود یا نامحدود باشد. آنها در طول زمان از طریق انتقال منافع اقتصادی مانند پول، خدمات یا کالا تسویه می شوند. بدهی هایی که در سمت راست ترازنامه شرکت ثبت می شوند شامل حساب های پرداختنی، وام ها، وام مسکن، حق بیمه های به دست آمده، درآمدهای معوق و هزینه های تعهدی است.

Equity: حقوق صاحبان سهام که به عنوان حقوق صاحبان سهام نیز شناخته می شود، به مقدار پولی اطلاق می شود که یک شرکت باید پس از انحلال تمام دارایی هایش و پرداخت تمام بدهی هایش به سهامداران خود بازگرداند. حقوق صاحبان سهام با تفریق کل دارایی های شرکت به کل بدهی های آن محاسبه می شود.

هزینه ها: هزینه ها به هزینه های عملیاتی اطلاق می شود که کسب و کارها برای ایجاد درآمد متحمل می شوند. هزینه های مشترک شامل دستمزد کارکنان، پرداخت به تامین کنندگان، استهلاک تجهیزات و اجاره کارخانه است.

درآمد: درآمد به درآمدی اطلاق می شود که یک شرکت از عملیات عادی تجاری خود به دست می آورد. شامل کسر و تخفیف برای محصولات برگشتی می شود. درآمد رقم درآمد ناخالصی است که هزینه ها برای تعیین درآمد خالص از آن کم می شود.

حسابداری پایه چیست؟

گزارشات حسابداری مالی

تراکنش ها باید همه با بدهی ها و اعتبارات دقیق در حساب های مناسب ثبت شوند. سپس اطلاعات این حساب ها در پایان دوره حسابداری به سه سند کلیدی تبدیل می شود. اینها صورتهای مالی شرکت نامیده می شوند، از جمله:

صورت سود و زیان: تمام درآمدها منهای هزینه های انجام شده برای نشان دادن سود یا زیان خالص کسب و کار برای دوره حسابداری را فهرست می کند. این نشان می دهد که شرکت چقدر مشتریان را جذب می کند و درآمد ایجاد می کند.

ترازنامه: ترازنامه کلیه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را در طول دوره گزارش گردآوری می کند. اینها باید بر اساس معادله حسابداری متعادل شوند و نشان دهند که شرکت چقدر قادر به انجام تعهدات مالی خود است.

صورت جریان وجوه نقد: این سند کلیه جریانات نقدی ورودی و خروجی را در طول دوره حسابداری فهرست می کند. جریان نقدی مثبت به این معنی است که شرکت پول بیشتری نسبت به خرج می کند. یک جریان نقدی منفی نشان می دهد که شرکت بیش از دریافتی خود هزینه می کند.

اهمیت حسابداری

دلایل متعددی وجود دارد که چرا حسابداری بسیار مهم است، صرف نظر از اندازه کسب و کار شما. نگهداری سوابق اولیه برای رویه های حسابداری پیچیده تر از جمله حسابرسی داخلی و برنامه ریزی مالیاتی حیاتی است. نه تنها حسابداری پایه به شما یک سوابق دقیق از تمام معاملات برای مراجعات آتی می دهد، بلکه سازماندهی این اطلاعات در صورت های مالی به تجزیه و تحلیل کمک می کند. به نوبه خود، صاحبان مشاغل بهتر می توانند تصمیمات تجاری مبتنی بر سود را بر اساس واقعیت اتخاذ کنند.

موضوعات اضافی حسابداری

اصول ارائه شده از حسابداری فقط به کلی ترین طرح کلی از وظایف انجام شده توسط حسابدار اشاره می کند. موضوعات پیشرفته تری وجود دارد که در زیر چتر حسابداری قرار می گیرند، همانطور که در زیر ذکر شده است.

حسابداری هزینه

حسابداری بهای تمام شده شامل بررسی هزینه های محصول، بررسی واریانس های عملیاتی، درگیر شدن در مطالعات سودآوری، تجزیه و تحلیل تنگنا و بسیاری از موضوعات عملیاتی دیگر است.

حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی شامل بررسی سوابق داخلی است تا ببیند آیا معاملات به درستی پردازش شده اند یا خیر، و اینکه آیا سیستم کنترلی ایجاد شده توسط کارکنان رعایت شده است یا خیر.

حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی شامل برنامه ریزی برای کاهش یا به تعویق انداختن پرداخت های مالیاتی و همچنین ارائه بسیاری از انواع اظهارنامه های مالیاتی است.

موسسه حسابرسی بیلان گزارشگر به شما کمک می‌کند تا انواع حسابرسی و جمع‌آوری پرداخت‌ها را خودکار کنید، و میزان سرپرستی را که تیمتان هنگام پیگیری صورت‌حساب‌ها نیاز دارد، کاهش دهید. دریابید که بیلان گزارشگر چگونه می‌تواند به شما در پرداخت‌های موقت یا پرداخت‌های مکرر کمک کند.

گزارشات حسابداری مالی
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *