021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

تمایل حسابرسان به عرضه کیفیت حسابرسی  بخش اول

Supplying the quality of the first part of the audit

تمایل حسابرسان به عرضه کیفیت حسابرسی  بخش اول

عرضه کیفیت حسابرسی  بخش اول که در چند بخش به آن می پردازیم.

انگیزه حسابرسان برای مستقل بودن و همچنین برخورداری از صلاحیت حرفه ای،باعث می شود حسابرسان به ارائه حسابرسی با کیفیت تمایل داشته باشند(واتز و زیمرمن،1981).

همچنین انگیزه حسابرسان برای دستیابی به شهرت و نگرانی های آنان نسبت به دعاوی حقوقی،باعث می شود تا مفهوم استقلال برای حسابرسان اهمیت بیشتری پیدا کند(دای،1993).

صلاحیت حرفه ای حسابرسان به توانایی حسابرسان جهت ارائه حسابرسی با کیفیت بالا اشاره دارد.

در مورد شرکت های سهامی،قانون گذار حداقلی را به عنوان کف ارائه کیفیت حسابرسی تعیین می کند.

ولی می توان با استفاده ار قوانین دیگری مانند الزام حسابرسان به دریافت گواهی نامه های حرفه ای از جامعه حسابداران رسمی به عنوان ابزاری برای افزایش صلاحیت حرفه ای حسابرسان بر کیفیت حسابرسی تأثیر گذاشت.

در ادامه انگیزه و صلاحیت حسابرسان به صورت جداگانه،برای رائه حسابرسی با کیفیت بالا مورد بحث قرار خواهد گرفت.

1-تأثیر انگیزه حسابرسان بر عرضه کیفیت حسابرسی 

از نقطه نظر انگیزه می توان سه نوع ریسک به شرح ذیل برای حسابرسان عنوان کرد:

ریسک مربوط به دعاوی حقوقی:

ریسکی است که برای حسابرسان مجازات های مالی به همراه خواهد داشت،

ریسک مربوط به شهرت:

ریسکی که باعث کاهش توانایی جذب و ادامه همکاری با صاحبکاران می گردد.

ریسک مربوط به مقررات:

خطر مداخله قانون گذار،که مجازات هایی را برای حسابرسان به همراه خواهد داشت.

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که ریسک مربوط به شهرت باعث افزایش کیفیت حسابرسی می شود.

ولی در واقع،شواهد اندکی برای برای اثبات این ادعا وجود دارد.

تحقیقات صورت گرفته در این حوزه بطور خاص به بررسی عوامل شکست انرون می پردازند.

در این تحقیقات،تأثیرات منفی شکست شرکت انرون به عنوان یکی از بزرگترین مشتریان مؤسسه حسابرسی اندرسون بر سایر مشتریان این شرکت بررسی می شود.

تعداد زیادی از تحقیقات حاکی از واکنش منفی مشتیان مؤسسه حسابرسی اندرسون به شرکت انرون است،این قضیه تنها به آمریکا ختم نمی شود.

در کشور آلمان نیز KPMG در پی شکست های حسابرسی صورت گرفته،

تعدادی از مشتریان خود را از دست داد(وبر و همکاران،2008).

همچنین ناکامی های حسابرسی در ژاپن باعث کاهش مشتریان PWC گردید(اسکینر و سرینیواسان،2012).

مطالعات مذکور بیانگر تأثیر شهرت حسابرسان بر کیفیت حسابرسی است.

به عبارتی حسابرسان برای کسب و یا حفظ شهرت خود سعی بر ارائه خدمات حسابرسی در سطح بالایی از کیفیت می کنند.

دعاوی حقوقی به مراتب لطمه بزرگتری را به حسابرسان وارد خواهد کرد.

بنابراین می توان انتظار داشت ریسک مربوط به دعاوی حقوقی،انگیزه ی بیشتری را برای رارئه خدمات با کیفیت بالا در حسابرس ایجاد کند.

انتظار می رود،حسابرسان برای رویارویی با این دعاوی،راهبردهای مختلفی را اتخاذ کنند.

برای مثال،راهبرد کاهش ریسک بوسیله افزایش کیفیت حسابرسی (سایمونیک،1980)،

راهبرد دریافت حق الزحمه بیشتر در ازای تحمل ریسک بالاتر(بل،دوگر و سلمون،2008)،

اجتناب از ریسک بواسطه حفظ صاحبکاران کم ریسک و قطع همکاری با مشتریان پر ریسک (جانستون بدارد،2004) و در نهایت راهبرد کاهش ریسک از طریق لابی برای کم کردن بدهی های قانونی (گیجر و راقوندان،2001).

نشریه ی تخصصی جامعه حسابداران رسمی

شماره ی53،بهار1400

[post_grid id=”19697″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *