021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

اجرای کار حسابرسی

انجام کارهای حسابرسی

انجام و اجرای کار حسابرسی

انجام کارهای حسابرسی ، انجام کارهای حسابرسی داخلی در سه مرحله به شرح زیر انجام میشود:

  • برنامه ریزی حسابرسی
  • اجرای حسابرسی
  • بررسی کار حسابرسی

برنامه ریزی حسابرسی

زمینه ها و موارد حسابرسی داخلی، در طرح عملیاتی حسابرسی مشخص میشود.

پس از تصویب این طرح ،موارد اجرایی هر کار حسابرسی میتواند تعیین گردد.

رییس حسابرسی داخلی یا مدیر حسابرسی باید به منظور تعیین دامنه و زمان بندی اجرای حسابرسی، با مدیر که باید حسابرسی شود. ملاقات و گفتگو کند.

سپس جزییات توافق شده باید در گزارشی کتبی که در برگیرنده هدفهای حسابرسی، زمینه هایی که باید حسابرسی شود.

زمان بندی اجرای حسابرسی و نام و مشخصات حسابرس (یا حسابرسان) مورد نظر باشد، به تایید برسد.

برنامه کار توافق شده باید توسط مدیر حسابرسی و حسابرس (یا حسابرسان) امضا شود و به عنوان تعیین کننده خط مشی حسابرسی، در دستور کار حسابرسان قرار گیرد.

در بیشتر حسابرسی ها، معمولاً برخی کارهای مقدماتی مانند بررسی و تحلیل اطلاعات و ارقام مرتبط و بررسی گزارشهای مربوط، پیش از شروع کار حسابرسی انجام می شود.

این گونه کارهای مقدماتی سبب میشود کار حسابرسی در کمترین زمان ممکن صورت گیرد و از تمرکز بر زمینه های اصلی رسیدگی، اطمینان بدست آید.

اجرای حسابرسی

انجام دادن رسیدگیها در محل صاحبکار باید با تشکیل جلسه مقدماتی بین حسابرس (یا حسابرسان) و مدیر مسئول ذیربط و دیگر اعضای مرتبط با کار، شروع شود.

حسابرس باید توضیحات لازم را در ارتباط با نحوه اجرای حسابرسی ، ارائه دهد و به تمام پرسشهای مسئولان واحد مورد رسیدگی پاسخ دهد.

استفاده مناسب از منابع به گونه ای که بیشترین کارایی و بهره وری را داشته باشد مستلزم این است .

که حسابرسی با رویکرد سیستمی انجام شود.

حسابرس در این رویکرد، سیستم مورد رسیدگی را مستند و کنترلهای موجود در آن را شناسایی می کند.

پس از انجام این کار،کنترلها از جهت مناسب و کافی بودن مورد آزمون و ارزیابی قرار میگیرد.

در این مرحله ،حسابرس ضمن تایید کنترلهای مناسب موجود ،ممکن است کنترلهای مورد نظر خود را نیز که سیستم مزبور فاقد آنهاست( مانند کنترلهایی که معمولاً در چنین سیستمهایی باید وجود میداشت) ،ارائه کند.

کنترلهای مزبور سپس به منظور اطمینان یافتن از درستی اعمال مورد ازمون قرار میگیرد برای انجام این ،کار نمونه هایی از رویدادها انتخاب و بررسی میشود.

برای مثال کنترل مهمی که در سیستم پرداخت هزینه های مسافرت انجام میگیرد .

این است که همه مسافرت های انجام شده باید به تایید و تصویب یک مقام مسئول رسیده باشد.

در مرحله مستند سازی سیستم ،این کنترل به عنوان جزیی از سیستم شناسایی میشود .

و مناسب بودن آن ارزیابی میگردد این که کنترل  مزبور، اعمال شده است یا خیر، موضوع دیگری است.

ارزیابی اعمال درست این کنترل از طریق ازمون نمونه هایی از اسناد و مدارک هزینه مسافرت به منظور اثبات وجود امضای تصویب کننده سفر و نیز مجاز بودن آن امضا یعنی امضا شدن توسط مقامی مسئول و ذیصلاح ، صورت میگیرد.

ارزیابی و آزمون مشابهی نیز برای همه موارد رسیدگیهایی که انجام میشود،  تکرار میگردد که نتیجه آن،  فهرستی از یافته های حسابرسی را به وجود می آورد.

هر یافته حسابرسی معمولاً با مسئول یا مسئولان اجرایی مربوط،  مرور و تایید میشود .سپس، مجموعه یافته ها با مسئول یا مسئولان واحد مورد رسیدگی در میان گذاشته میشود .

که این جلسه،  معمولاً در پایان کار حسابرسی در محل صاحبکار،  برگزار و حسب مورد ،  پیشنهادهای اصلاحی نیز به مدیر یا مدیران مربوط ، ارائه میشود.

بررسی کار حسابرسی

نظارت و سرپرستی بر کار حسابرسی یا حسابرسان اغلب در طول حسابرسی با توجه به منابع موجود انجام میشود.

این کار معمولاً بطور شفاهی و همگام با پیشرفت کار صورت می گیرد.

اما بررسی تفصیلی کاربرگهای حسابرسی،  یافته ها و پیش نویس نتایج بدست آمده،  پس از تکمیل کار حسابرسی، اعم از پیش و پس از رایزنی با مدیران ذیصلاح، انجام می شود.

این کار به تجربه و مهارت حسابرس مسئول اجرای حسابرسی ، بستگی دارد.

سرپرست حسابرسی در بررسی تفصیلی ، به کفایت شواهد پشتیبان یافته های حسابرسی و نتایج بدست آمده ، توجه می کند.

شواهد مورد نیاز معمولاً با توجه به هدفها ، حجم فعالیت واحد مورد رسیدگی ، میزان مخاطرات زمان و سایر مخارج لازم برای گردآوری آن شواهد، تعیین می شود.

پس از بررسی کاربرگهای حسابرسی توسط سرپرست ، پیش نویس گزارش برای ارائه به مدیر حسابرسی مربوط ، آماده میشود.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *