021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت ها قسمت چهارم

جایگاه حسابرسی داخلی قسمت چهارم

جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت ها قسمت چهارم

جایگاه حسابرسی داخلی قسمت چهارم که در این قسمت به آن می پردازیم.

_پیگیری گزارش ها تا رسیدن به نتیجه

از عوامل ناامیدی کارکنان حسابرسی داخلی،همواره این موضوع است که این همه گزارش صادر شده است بازهم ایرادات وجود دارد!

و کسی به گزارش ها توجهی نمی کند،

برای حل این موضوع،ایجاد کانال های پیگیری مؤثر در سازمان،خصوصاً سازمان های بزرگ مؤثر است،

حسابرس خوب در برابر پاسخ غیرمنطقی عقب نشینی نمی کند،

حسابرس همواره باید ذهن پرسشگر خود را تقویت کند و از تمام تجاربی دری بگیرد که در حین کار به دست آورده است.(اندسون،2011)

درخواست از بخش های مختلف سازمان برای معرفی نمایندگانی برای دریافت گزارش ها و پیگیری برای پاسخگویی به حسابرسی داخلی می تواند مفید باشد،

از آنجا که مدیران ارشد سازمان درگیر فعالیت های روزمره سازمان هستند شاید پیگیری گزارش ها از طرف آنان کمی مشکل آفرین باشد.

و فرصت مناسبی برای پیگیری و توجه به تمام موضوعات نداشته باشند،

لذا معرفی نمایندگانی از بخش های مختلف سازمان برای پیگیری پاسخگویی به گزارش ها می تواند مؤثر باشد.

در مراجعاتی که با مدیران ارشد سازمان ها بعد از بروز مشکلات صورت می گیرد،

همواره این پرسش مطرح است که آیا در گزارش های حسابرسی به این مشکلپرداخت شده بوده است؟

و حسابرس نیز پاسخ می دهد بله اما توجهی نشده است!!!

همواره از نقاط ضعف سازمان این است که گزارش های حسابرسی درون سازمان جنبه خبری پیدا کرده،

و آنطور که نیاز است با ملاحظه گزارش ها از طرف مدیران ارشد سازمان واکنش مناسبی صورت نمی گیرد لذا ضروریست تا در موارد با اهمیت که انحراف نا مساعد بزرگی در سازمان در حال رخ دادن است.

بصورت جداگانه گزارش ها تهیه و برای پیگیری به مدیران ارشد سازمان اعلام گردد،

حتی علاوه بر نامه نگاری جداگانه بصورت شفاهی و مذاکره با مدیران سازمان باید موضوع مطرح گردد تا در صورتی که در آینده موضوع شدت بیشتری یافت،

مدیریت حسابرسی داخلی مورد بازخواست بابت عدم اعلام به موقع موضوع نگردد.

خلاصه و نتیجه گیری

جایگاه مدیریت حسابرسی داخلی در سازمان بسیار با اهمیت است.

و حفظ و ارتقای این جایگاه بسیار با اهمیت تر از آن،قدم اول در ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی باور این موضوع است،

مدیریت حسابرسی داخلی امکان برقراری اطلاعات با بالاترین ارکان سازمان را دارد.

و تنها یک مدیر دفتری برای ارائه گزارش های کنترل های داخلی نیست.

برخی از اقداماتی که حسابرسی داخلی می تواند انجام دهد تا در این زمینه موفق باشد در مقاله حاضر بیان شده است،

که هر یک از آنها در جایگاه خود بسیار بااهمیت است.

به نظر می رسد به کارگیری نیروی انسانی خلاق و متخصص در زمینه حسابرسی داخلی برای ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی بسیار مؤثر است.

ارائه گزارش های خلاقانه جهت رفع مشکلات سازمان باعث بهبود مستمر در فرآیند های سازمان خواهد شد.

از طرفی حسابرسی داخلی علاوه بر ویژگی های حرفه ای نیاز به برخی ویژگی های شخصیتی از جمله صداقت و درستکاری دارد.

وجود روابط خوب با سایر مدیران سازمان به جای جبهه گیری در مقابل آنها و داشتن درک صحیح از ارتباطات رفتاری باعث ارتقای کیفیت حسابرسی داخلی خواهد شد.

همچنین پیگیری گزارش های حسابرسی تا رسیدن به نتیجه و مطلع کردن مدیران ارشد سازمان از عوامل دیگر ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی در سازمان است.

نشریه ی تخصصی جامعه حسابداران رسمی

شماره ی53،بهار1400

 

[post_grid id=”19020″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *