021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت اول

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت اول

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت اول

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت اول ،ما می خواهیم در چند قسمت بیان کنیم.

بدیهی است مهم ترین شاخص بیان کننده میزان کیفیت هر فعالیت،محصول یا نتیجه نهایی آن فعالیت است.

حسابرسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

و کیفیت آن در گرو نتیجه خدمات حسابرسی یا همان گزارش حسابرسی است.

به طوری که حسابرسان برای ارائه خدمات با کیفیت باید گزارشی ارائه کنند.

که به بهترین وجه،درجه اعتبار صورت های مالی را ارزیابی کنند.

خدمات حسابرسی شاید جزء خدماتی باشد که در آن،کیفیت از دید مشتری به تنهایی در خور ارزیابی نیست.

به عبارتی در حرفه حسابرسی،اگرچه مشتری اصی،واحد مورد رسیدگی است.

اما با توجه به طیف وسیع استفاده کنندگان گزارش حسابرسی،اعم از بانک ها،بورس،بدهکاران و بستانکاران و غیره،کیفیت کار به شدت مورد توجه و علاقه قرار می گیرد.

که در نگاه کلی،مشتری به نظر می رسند.

از ویژگی دیگر حرفه حسابرسی آن است که در مواردی ممکن است منافع استفاده کنندگان در تضاد با یکدیگر قرار گیرد.

که این خود بر حساسیت کار حرفه حسابرسی می افزاید.

رعایت منافع و تأمین نظر استفاده کنندگان در این حرفه میسر نیست.

مگر با اعمال یکی از اساسی ترین استاندارد های حسابرسی یعنی اصل استقلال.

با به کار گیری و رعایت چنین اصلی است که می توان با بی طرفی کامل چنین خدماتی را انجام داد و قضاوت حرفه ای ارائه کرد.

مؤسسات حسابرسی دریافتند با رشد رقابت در حرفه حسابرسی، ضروری است خدماتی با کیفیت هر چه بهتر به بازار ارائه کنند.

تغییر رویکرد حسابرسی از فعالیت سیستمی به فعالیتی مبتنی بر ریسک،موجب شد که از این پس کیفیت روش های انجام کار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

زیرا هر چه روش های کار،کیفیت نازل تری داشته باشند،ریسک حرفه ای افزایش خواهد یافت.

همچنین کاهش کیفیت خدمات ارائه شده ممکن است تهدیدی برای اعتبار،حسن شهرت،و حق الزحمه درخواستی حسابرس باشد.

تاریخچه پژوهش ها در زمینه کیفیت خدمات حسابرسی را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

الف)پژوهش هایی که از دیدگاه عرضه کنندگان صورت گرفته است :

پژوهش هایی که از دیدگاه عرضه کنندگان انجام شده.

عمدتاً بر عواملی تأکید می کند که بر توانایی های حسابرسی در ارائه حسابرسی با کیفیت بالا تأثیر می گذارد.

ب)پژوهش هایی که با دیدگاه تقاضا کننده به عمل آمده است:

پژوهش هایی که از دیدگاه متقاضیان خدمات حسابرسی صورت گرفته،عمدتاً با عواملی سروکار دارد که بر استفاده کنندگان گزارش های حسابرسی  از جمله سهامداران،مراجع قانونی،اعتبار دهندگان و صاحب کاران،تأثیر می گذارد.(آذین فر،1386).

پژوهشگران معتقدند که مؤسسات حسابرسی بزرگتر،خدمات حسابرسی را با کیفیت بالاتری ارائه می کنند.

زیرا علاقه مند هستند که شهرت بیشتری در بازار کار به دست آورند.

و از آنجا که تعداد صاحبکاران آن ها زیاد است،نگران از دست دادن آنان نیست.

تصور بر این است که چنین مؤسساتی به دلیل دسترسی به منابع و امکانات بیشتر برای آموزش حسابرسان خود و انجام  آزمون های مختلف،خدمات حسابرسی را با کیفیت بالا تری ارائه می کنند.

پژوهش های اخیر بیانگر آن است که بین نوع صنعت مورد تخصص حسابرس و کیفیت گزارش حسابرسی،رابطه مثبتی وجود دارد.

حسابرسان متخصص،به دلیل داشتن توانایی بیشتر در شناسایی و برخورد با مشکلات ویژه آن صنعت،می توانند حسابرسی را با کیفیت بالاتری انجام دهند.(دان و همکاران،2000)

[post_grid id=”18910″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *