021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت دوم

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت دوم

کیفیت خدمات حسابرسی قسمت دوم

کیفیت  خدمات حسابرسی قسمت دوم که ما در این قسمت به ادامه مطالب می پردازیم.

مؤسسه های حسابرسی براساس نظریه های اقتصادی،در پی بلوغ و تکامل صنعت حسابرسی،

می توانند راه های جدید برای تمایز خدمات خود بیابند.

که یکی از آن ها ایجاد تخصص در حسابرسی صنایع مختلف است.

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد مؤسسه های حسابرسی بزرگ،کوشش می کنند سطح تخصص خود را افزایش دهند.

انتظار می رود با بالا رفتن تخصص حسابرسان،کیفیت خدمات حسابرسی عرضه شده نیز افزایش یابد.

پژوهش های پیرامون کیفیت خدمات حسابرسی در جهان،بر دو محور:

عوامل مؤثر بر ایجاد تقاضا برای حسابرسی با کیفیت مطلوب تر و محرک های مؤثر بر عرضه حسابرسی با کیفیت مطلوب است.

این پژوهش ها بیش از دو دهه قدمت دارد.

اما هنوز،به دلیل تحولات گسترده و سریع در محیط کسب و کار،

نظام راهبری و کیفیت گزارشگری مالی،نکات پوشیده فراوانی درباره ویژگی های گوناگون کیفیت حسابرسی وجود دارد که باید روشن شود.(می یر و ریگز،2007).

خدمات حسابرسی و کیفیت انجام آن در ایران،به ویژه در سال های اخیر افزایش یافته.

اما تا رسیدن به حد مطلوب،فاصله زیادی دارد.

و از دلایل این امر،این است که بر خلاف کشورهای پیشرفته،جامعه ایران نسبت به اطلاعات مالی و کیفیت آن آگاه  و حساس نیست.

و در حد الزامات قانونی با موضوع برخورد می شود.

در واقع به نظر می رسد در ایران،نقش اقتصادی حسابرسی به عنوان محرک اصلی تقاضا برای حسابرسی با کیفیت بالا،کم اهمیت جلوه می کند.(راثی،1382)

دلیل دیگر،ساختار اقتصادی است.

اقتصاد ایران به طور غالب،دولتی است.

و عمدتاً تغییرات آن تحت تأثیر عوامل و خط مشی های سیاسی قرار داشته است.

و از خدمات حسابداری و حسابرسی،از زوایای خاصی موضوع را دنبال می کند.

همچنین خواست آن با نیازهای استفاده کنندگان در ببخش غیردولتی با مفهوم گسترده آن مطابقت ندارد.

علاوه بر موارد پیشگفته،کارهای متنوع ارجاع شده به گروه حسابرسی،موجب کاهش کیفیت می گردد.

به طور معمول،در مؤسسات حسابرسی بزرگ،گروه های تخصصی و مستقل برای هر نوع کار حسابرسی در نظر گرفته می شوند.

در حال حاضر،حسابرسان ایران،همه فن حریف هستند.

در نتیجه تخصص آنان کم می شود و طبیعتا کیفیت پایین می آید.

نبود ارتباط مؤثر و فعال حرفه ای با جوامع بین المللی،عامل بعدی است که روند ارتقای کیفیت حسابرسی را منع می کند.

به عبارت دیگر،ارتباط حسابرسان کشور ما با مراجع پیشرفته حسابداری و حسابرسی بین المللی،بسیار کم است.

گرچه استاندارد های حسابداری و حسابرسی مورد استفاده در کشور،به استانداردهای بین المللی بسیار نزدیک است.

اما آشنایی کافی با تجارب و فنون و کاربردهای حسابرسی در سایر کشورها وجود ندارد.

و کوشش های انجام شده برای توسعه ارتباط و تبادل تجربه با سایر کشورها،بسیار محدود بوده است.

حساب خواهی عامل مهم و مؤثر دیگر بر کیفیت کار حسابرسی،است.

اگر حساب خواهی از حسابرس هم مطرح باشد،کیفیت کار حسابرس بسیار بالا می رود.

در جامعه ما،تا کنون هیچ وقت از حسابرس،حساب خواهی نشده بود.

و در نتیجه حسابرس با خاطری آسوده،بدون اینکه نگران زیر سؤال رفتن باشد،کار سنتی خود را انجام می داد.

طی چند سال اخیر که به تدریج حساب خواهی در جامعه حسابداران رسمی ایران و بورس اوراق بهادار مطرح شده،

حسابرسان هم  به فکر ارتقای کیفیت کار خود افتاده اند(یعقوب نژاد و امیری،1386)

[post_grid id=”18910″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *