021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

هدفها و دامنه حسابرسی داخلی:

هدفها و دامنه حسابرسی داخلی:

هدفها و دامنه حسابرسی داخلی:

هدفها و دامنه حسابرسی داخلی عبارتند از:

  1. حسابرسی داخلی،یک واحد ارزیابی مستقل است که توسط مدیریت سازمان برای بررسی سیستم کنترل داخلی ایجاد می شود.

حسابرسی داخلی،کفایت سیستم کنترل داخلی را از لحاظ درست و مناسب،اقتصادی،اثر بخش و کارآمد بودن استفاده از منابع سازمان،به گونه ای بیطرفانه آزمون،ارزیابی و گزارش می کند.

  1. اصول کلی و اساسی حسابرسی داخلی اثر بخش به شرح زیر است:
  • استقلال

حسابرسی داخلی باید از لحاظ جایگاه سازمانی،استقلال داشته و از لحاظ شخصی،بیطرف باشد تا بتواند وظایف و مسئولیتهای خود را به نحو مطلوب انجام دهد.

  • کارکنان و آموزش

واحد حسابرسی داخلی باید به تناسب مسئولیتها و هدفهای آن،کارکنانی به تعداد کافی،تحصیلات مناسب و تجربه کافی داشته باشد.حسابرسی داخلی باید به گونه ای مناسب،چنان آموزش دیده باشد که بتواند تمام مسئولیتهای خود را به خوبی انجام دهد.

  • روابط

حسابرس داخلی در انجام مسئولیتهای خود باید مراقبتهای تخصصی و حرفه ای را اعمال کند.

  • برنامه ریزی،کنترل و مستند کردن

حسابرس داخلی باید عملیات خود را به گونه ای مناسب برنامه ریزی،کنترل و مستند کند.

  • ارزیابی سیستم کنترل داخلیک

حسابرس داخلی باید سیستم کنترل داخلی سازمان را شناسایی و ارزیابی کند تا بتواند درباره کفایت و اثر بخشی آن گزارش ارائه دهد.

  • شواهد حسابرسی:

حسابرسی داخلی باید شواهد کافی،مربوط و قابل اعتماد را گردآوری کند تا مبنایی منطقی برای نتیجه گیری و ارائه پیشنهادهای خود،در اختیار داشته باشد.

  • گزارشگری و پیگیری:

حسابرس داخلی باید ترتیبی برگزیند که یافته ها،نتیجه گیریها و پیشنهادهای مربوط به هر کار حسابرسی داخلی بموقع در اختیار سطوح مناسب مدیریت قرارگیرد و تا دریافت پاسخ لازم،هموار پیگیر آن باشد.حسابرس داخلی باید پیگیری نماید تا اقدامات انجام شده درباره آنها ار کنترل کند.

  1. نمودار سازمانی و شرح وظایف حسابرسی داخلی باید رسما به تصویب سازمان برسد و در تهیه آن باید به مفاد این رهنمود،توجه کافی به عمل آید.استقلال واحد حسابرسی داخلی برای اثر بخش بودن آن،الزامی است.
  2. ضرورت وجود واحد حسابرسی داخلی را قانون برای برخی از سازمنهای بخش عمومی مقرر کرده است که این خود مبنایی است برای تعریف و تعیین استانداردها و رهنمودهای خاص حسابرسی داخلی برای این گونه سازمانها.دستورعمل حسابرسی داخلی دولتی و دستور عمل حسابرسی داخلی خدمات بهداشت ملی،نمودارهایی از استانداردها و رهنمودهای حسابرسی داخلی است که برای سازمانهای خاص،تدوین شده است.
  3. دامنه فعالیت واحد حسابرسی داخلی باید بدون هیچ گونه محدودیتی،تمام فعالیتهای سازمان را در برگیرد و حسابرس داخلی باید از اختیار لازم برای دسترسی به کلیه اسناد و مدارک،دارییها و کارکنان سازمان برخوردار باشد تا حسابرسی،بطور اثر بخش انجام پذیرد و حسابرس بتواند مسئولتهای خود را به گونه ای درست و مناسب،انجام دهد.
  4. تعیین روشهای و میزان کنترلهای داخلی سازمان به گونه ای که به اتکا بر حسابرسی داخلی در راستای خدمت به سازمان،سیستم کنترل داخلی را از لحاظ کفایت و اثر بخشی،آزمون و ارزیابی و به مدیریت گزارش می کند.عملکرد حسابرسی داخلی با توجه به حمایت و پشتیبانی مدیریت سازمان می تواند به تقویت کنترلها داخلی بینجامد.
  5. یکی از هدفهای حسابرسی داخلی،کمک به مدیریت در دستیابی به هدفها و برنامه های آن است.تحقق این امر در گرو بکارگیری مناسب،موثر و کارآمد منابع در دسترس است.
  6. برقراری و حفظ سیستم کنترل داخلی و اطمینان یاقتن از بکارگیری درست و مناسب منابع سازمان در سیاستها و فعالیتهای مدیریت سازمان است.این مسئولیت،پیشگیری و کشف تقلب و سایر موارد خلاف قانون را نیز در بر می گیرد.
  7. حسابرس داخلی باید امکان وقوع این گونه خلاف کاریها را در نظر بگیرد و نقاط ضعف یا نقایص جدی سیستم کنترل داخلی را که ممکن است به وقوع چنین رویدادهایی بینجامد،شناسایی کند.
  8. چناچه حسابرس داخلی شواهدی دال بر اعمال خلاف را کشف کند،یا احتمال وقوع چنین رویدادی را بدهد باید شواهد مثبته مربوط یا تردیدهای منطقی خود رابه مدیریت سازمان گزارش کند.مدیریت نیز باید اقدامات لازم بعدی را تعیین نماید.
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *