021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

حسابرسی داخلی و تحولات IPPFچیست؟

حسابرسی داخلی و تحولات IPPF

حسابرسی داخلی و تحولات IPPF چیست؟

حسابرسی داخلی و تحولات IPPF،پیشنهادهای جدید استانداردهای بین‌المللی حسابرسی داخلی جهانیIIA نسخهٔ جدیدی از استانداردهای بین‌المللی برای عملکرد حرفه‌ای حسابرسی داخلی و برای بار اول ویژگی‌های منحصر به فرد بخش عمومی را مانند هدف و ساختار حاکمیت آن برجسته می‌کند که آن را از بخش خصوصی تمایز می‌دهد و بر روی چگونگی عملکرد وظیفه حسابرسی داخلی تأثیر می‌گذارد.

در پیشنهادهای استانداردهای جدید، تعریف بخش عمومی و 19 ارجاع به بخش عمومی در بخش‌های در نظر گرفتن برای اجرا وجود دارد، که به حسابرسان داخلی در بخش عمومی کمک می‌کند تا خدمات اطمینان و مشاوره را انجام دهند.

در مقدمه آمده است که استانداردها ممکن است همراه با الزاماتی که توسط سازمان‌های معتبر دیگر صادر می‌شود، استفاده شود. با این حال، انطباق با استانداردها همچنان انتظار می‌رود.

در فهرست واژگان، بخش عمومی به عنوان “دولت‌ها و تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای عمومی که تحت کنترل دولت هستند یا توسط دولت تامین مالی می‌شوند و برنامه‌ها، کالاها یا خدمات عمومی ارائه می‌دهند” تعریف شده است.

فهرست واژگان همچنین تعریفی از هیئت مدیره دارد که به عنوان “بالاترین سطح نهاد مسئول حاکمیت” تعریف شده است و توضیح می‌دهد که این اصطلاح چگونه در ساختارهای حاکمیتی بخش عمومی، مانند “گروهی از مسئولان منتخب یا تعیین شده توسط سیاستمداران”، ترجمه می‌شود.

حوزه یک: هدف حسابرسی داخلی:

این شامل بیان هدف است که “حسابرسی داخلی با ارائه اطمینان و مشاوره بی‌طرف به هیئت مدیره و مدیریت، موفقیت سازمان را ارتقا می‌بخشد.” این بیان تأکید می‌کند که حسابرسی داخلی توانایی سازمان را در خدمت به منافع عمومی، بهره‌وری جمعیت مردم و نهادهایی که حسابرسان به آن‌ها خدمت می‌کنند، ارتقا می‌دهد. این مسئولیت یک ویژگی مهم حسابرس داخلی است، به خصوص در بخش عمومی که هدف سازمان ارائه خدمات به عموم است.

حوزه دو: اخلاق و حرفه‌ای بودن در حسابرسی داخلی

استانداردهای 1.1 راجع به راستی و شجاعت، 2.2 راجع به حفظ بی‌طرفی و 5.2 راجع به حفاظت از اطلاعات، به جزئیات مربوط به بخش عمومی می‌پردازند، از جمله:

  • تأکید جدید بر شجاعت و افزودن یک مؤلفه که به صراحت به حفظ منافع عمومی اشاره می‌کند. این تأکید به دلیل محیط سیاسی است که حسابرسان داخلی بخش عمومی در آن فعالیت می‌کنند.
  • در نظر گرفتن مسائل اجرایی برای حسابرسان داخلی بخش عمومی درباره چگونگی مقابله با محدودیت‌های مربوط به تعهدات مشاوره‌ای با توجه به الزامات قانونی.
  • جزئیاتی برای بخش عمومی به منظور حفظ دانش و آگاهی از الزامات قضایی مربوط به اسناد عمومی و حفاظت از اطلاعات.

حوزه سه: حاکمیت عملکرد حسابرسی داخلی

استانداردهای 6.1 مربوط به وظیفه حسابرسی داخلی و 6.2 مربوط به حمایت هیئت مدیره به بررسی نحوه برخورد با جزئیات مربوط به بخش عمومی می‌پردازند، مانند:

  • الزامات شفافیت و پاسخگویی در حوزه عملکرد در بخش عمومی:
  • وظیفه حسابرسی داخلی – اختیارات، نقش و مسئولیت‌ها – در یک نهاد بخش عمومی ممکن است در قانون شامل شود.

حوزه سه: حاکمیت عملکرد حسابرسی داخلی (ادامه)

  • سرپرست اجرایی حسابرسی ممکن است یک مقام منتخب باشد که ممکن است بر روابط گزارش‌دهی سنتی تأثیر بگذارد.
  • محدودیت‌های ممکن درباره اختیار هیئت مدیره یا کمیته حسابرسی درباره بودجه عملکرد حسابرسی داخلی و نیاز به بیان حمایت از منابع کافی حسابرسی داخلی به نهاد حاکم با اختیار بر بودجه.
  • نیاز به رعایت قوانین و مقررات قضایی مربوط به ارتباطات با اعضای هیئت مدیره و کمیته حسابرسی.

استاندارد 7.1 استقلال سازمانی مشخص می‌کند که:

  • هیئت‌ها یا کمیته‌های حسابرسی در بخش عمومی ممکن است اختیار برای تصمیم‌گیری درباره استخدام نداشته باشند، اما باید با توجه به الزامات قضایی، بازخورد خود را به نهادهای حاکم که این اختیار را دارند، ارائه دهند.

استانداردهای 8.2 منابع، 8.3 کیفیت و 8.4 ارزیابی کیفیت خارجی، مسائل مربوط به منابع و اطمینان از کیفیت را به طور خاص در بخش عمومی پوشش می‌دهند:

  • ارزیابان اطمینان از کیفیت در بخش عمومی نیز باید به عوامل رعایت قوانین و عملکرد خاصی که برای حسابرسان داخلی در هر الزام قضایی مشخص شده است، توجه کنند.
  • ارزیابان اطمینان از کیفیت خارجی در بخش عمومی باید دارای شایستگی‌های مناسب در بخش عمومی باشند.

حوزه چهار: مدیریت عملکرد حسابرسی داخلی:

استانداردهای 9.3 سند مؤسسه حسابرسی داخلی، 10.1 مدیریت منابع مالی، 10.2 مدیریت منابع انسانی، 11.1 برقراری روابط و ارتباط با ذینفعان، 11.3 ارائه نتایج، 11.5 ارائه پذیرش مخاطرات و 12.1 ارزیابی کیفیت داخلی، به مسائل مربوط به این حوزه در بخش عمومی پوشش می‌دهند:

  • نیاز به آگاهی حسابرس داخلی بخش عمومی و برقراری رعایت قوانین و مقررات الزامی مربوط به حسابرسی داخلی.
  • مسئولیت حسابرسان داخلی بخش عمومی بدون کنترل بودجه کامل بررسی و تأیید منابع مناسب برای دستیابی به هدف حسابرسی داخلی.
  • سرپرست اجرایی حسابرسی داخلی، حتی بدون داشتن اختیار در تصمیمات پاداش، باید اطمینان حاصل کند که کنترل‌های مربوطه برای اطمینان از داشتن و حفظ شایستگی‌های مناسب در حسابرسان داخلی موجود است.
  • مسائل مربوط به دریافت ورودی از عموم درباره برنامه کار حسابرسی داخلی.
  • دانش و درک الزامات قضایی مربوط به ارتباط نتایج ماموریت و پذیرش مخاطره.
  • سرپرست اجرایی حسابرسی داخلی در صورت ارتباط مخاطره‌های غیرقابل قبول، ممکن است بطور قانونی ملزم شود اطلاع رسانی کند به مقام مالیاتی یا نهاد مالیاتی و همچنین هیئت مدیره.
  • سامانه ارزیابی داخلی باید شامل نظارت مداوم بر رعایت مقررات قابل اجرا باشد.

حوزه پنج: ارائه خدمات حسابرسی داخلی

استانداردهای 14.4 توصیه‌ها و برنامه‌های عمل، 14.6 توثیق مأموریت‌ها و 15.2 تأیید اجرای برنامه‌های عمل شامل مسائل زیر هستند:

  • در نظر گرفتن الزامات قضایی مربوط به گزارش‌دهی و انتشار مدارک کار درباره حسابرسان داخلی بخش عمومی.
  • نیاز در برخی از قوانین ممکن است که حسابرسان داخلی مجبور شوند گزارش عمومی درباره وضعیت اجرای توصیه‌ها تهیه کنند.
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *