021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

تشکیل واحد حسابرسی داخلی در درون سازمان

تشکیل واحد حسابرسی داخلی

تشکیل واحد حسابرسی داخلی در درون سازمان:

تشکیل واحد حسابرسی داخلی تا این اواخر،سازمانهای بزرگ یا بسیاری پیچیده،یا سازمانهایی که مراجع ذیصلاح قانونی مربوط آنها ملزم به داشتن واحد حسابرسی داخلی می کند.

عمدتا راه کار ایجاد واحد حسابرسی داخلی در درون سازمان را انتخاب می کردند.

تعداد اعضای حسابرسی داخلی می تواند از یک نفر پاره وقت که علاوه بر حسابرسی،دارای وظیفه دیگری نیز باشد.

تا گروه های کوچک حسابرسان داخلی،فرق کند.استقلال حسابرسی داخلی،صرفنظر از اندازه آن،مهمترین عامل به شمار می رود.

تشکیل واحد حسابرسی داخلی در درون سازمان،مزایای زیر را در بر دارد:

  • رازداری و حفظ اسرار سازمان
  • شناخت کامل سازمان
  • ایجاد رابطه کاری بهتر با کارکان،به این علت کار با حسابرس داخلی به عنوان یک فرد بیگانه برخورد نمی شود و بنابراین،بین حسابرس داخلی و کارکنان سازمان رابطه کاری صمیمانه برقرار می شود.
  • وجود تعهد جمعی برای دستیابی به هدفهای سازمان.
  • وجود کارکنان وظیفه شناس و دایمی
  • وجود هزینه های ثابت بدون هزینه های اضافی و پنهان
  • وجود خدماتی برای سازمان بطور مستقل از سایر امور
  • حفظ کارکنان با مهارتها و آگاهیهای لازم در درون سازمان

تشکیل واحد حسابرسی داخلی در درون سازمان ممکن است معایبی به شرح زیر داشته باشد:

  • کاهش یا نبود انعظاف پذیری
  • دشواری در پیشرفت کارکنان
  • ضرورت آموزش مداوم و به روز کردن اطلاعات و مهارتهای کارکنان
  • محدودیت در دامنه مهارتهای کارکنان.
  • کاهش کیفیت و بازدهی کار در صورت بکار نگرفتن نیروهای جدید.
  • دشواری دستیابی به استقلال کامل حسابرسی
  • احتمال کم بودن منابع لازم در سازمان های کوچک

خرید خدمات حسابرسی داخلی از ارائه کنندگان آن:

این راه کار تا سالها اخیر عبارت بود از خرید خدمات حسابرسی داخلی از موسسات حسابرسی اما امروزه،تعداد روزافزونی از موسسات تخصصی به ارائه خدمات حسابرسی داخلی پرداخته اند.

و موسسات شناخته شده نیز خدمات موجود خود را گسترش داده اند.مسایل مدیریتی و هزینه خرید این گونه خدمات ناگزیر باید مورد توجه قرار گیرد.

و چناچه حسابرس مستقل صاحبکار به ارائه این خدمات می پردازد،موارد بالقوه تضاد منافع نیز باید به دقت بررسی و در نظر گرفته شود.

تذکر:برخی از مراجع ذیصلاح قانونی،این کار را منع کرده اند.

خرید خدمات حسابرسی داخلی دارای مزایای زیر است:

  • استقلال ارئه کننده خدمات حسابرسی داخلی ازسازمان
  • بی نیازی سازمان از مدیریت و آموزش نیروی انسانی حسابرسی داخلی.
  • کسب ایده جدید از سایر منابع
  • انعطاف پذیری قابلیت دسترسی به منابع
  • دسترسی کامل به دانش فنی و حرفه ای و خدمات جانبی
  • انعطاف پذیری ارتباطات،بدین معنا که فقط در برابر خدمات دریافتی،هزینه انجام می گیرد.

موارد زیر از جمله معایب خرید خدمات حسابرسی داخلی است:

  • احتمال بالا بودن نسبی هزینه
  • حضور نداشتن همیشگی کارکنان حسابرسی داخلی
  • نبود اطمینان از وجود کارکنان در سطح کمک حسابرس
  • از دست رفتن کنترل کیفی کار اعضای حسابرسی داخلی
  • محدودیتهای قراردادی،به معنای دریافت خدمات طبق قرار دادها و آنچه که تعیین و توافق شده است.

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *