021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت ها قسمت سوم

جایگاه حسابرسی داخلی قسمت سوم

ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت ها قسمت سوم

جایگاه حسابرسی داخلی قسمت سوم که در این قسمت به آن می پردازیم.

_داشتن کانال ارتباطی مؤثر با هیأت مدیره سازمان

از آنجا که حسابرسی داخلی فرآیند نظارت بر سازمان را به عهده دارد،

رساندن پیام های این واحد که همان گزارش های حسابرسی داخلی است به هیأت مدیره درگیر در مسائل بسیار کلان سازمان و با اهمیت،بسیار مشکل است.

اصول حاکم بر حرفه حسابرسی داخلی ایجاب می کند کمیته حسابرسی به عنوان بازوی نظارتی هیأت مدیره کانال مؤثر در این زمینه باشد؛

با این شرط که اعضای کمیته از افراد پر نفوذ در سازمان  باشند،

واحد حسابرسی داخلی با گزارش مستقیم به هیأت مدیره یا کمیته حسابرسی،مستقل از مدیریت سازمان عمل می کند،

و این امر به بهبود کارایی و اثربخشی و متعاقب آن بهبود عملکرد واحد حسابرسی داخلی کمک می کند،

بنابراین ارتباط مناسب واحد حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی،دارای اهمیت فراوانی است(لایتل و بوشانگ،2000)

به تجربه ملاحظه شده است که افراد بدون نفوذ در سازمان یا افرادی که کمیته حسابرسی را صرفاً جایگاهی کم اهمیت می دانند،

نه تنها برای کمیته حسابرسی مؤثر نخواهند بود بلکه باعث تضعیف جایگاه حسابرسی داخلی نیز خواهند شد.

به این دلیل که حسابرسان داخلی کارمندان شرکت هستند،

واضح است که نمی توانند استقلال واقعی و ظاهری حسابرسان مستقل را داشته باشند،

اما اگر حسابرسان داخلی به طور مستقیم زیر نظر کمیته حسابرسی باشند،

نسبت به زمانی که به مسئول دیگری گزارش می دهند از آزادی عمل بیشتری برخوردار می شوند(رحیمیان و توکل نیا،1391)

همواره استقلال حسابرسی داخلی وعملکرد کارکنان حسابرسی داخلی وابستگی کامل به رعایت استانداردهای حرفه ای و آیین رفتار حرفه ای در ارائه خدمات داشته،

و تأثیر زیادی بر ارزش افزوده،چشم اندازها،ماموریت ها و محیط نظارتی در سازمان ها دارد(ریدلی و سیلوا،2012).

به کارگیری مشاوران فنی در کمیته حسابرسی و در مواقعی بسیار مفید است که نیاز به بررسی مسائل خارج از حوزه تخصص حسابرسی است،

زیرا همواره واحد حسابرسی داخلی به این موضوع متهم می شود که در مسائلی که در تخصص حسابرسی داخلی نیست چرا اظهار نظر شده است،

کارشناسان فنی با توجه به نیاز سازمان های مختلف می توانند پاسخگوی این مسائل باشند.

_تدوین فرآیند مناسب از گزارش نویسی تا دریافت پاسخ و تهیه گزاش های نهایی

بهترین حالت برای ارائه گزارشات حسابرسی داخلی بدین صورت است که گزارش در سه ستون ارائه گردد،

که شامل بیان مشاهدات و ایرادات،پیشنهاد برای حل این مشکلات و ایرادات است.

(استانداردهای بین المللی عمل حرفه ای حسابرسی داخلی)

همواره باید توجه داشت که اعلام مشکل در سازمان و خطرات آن بدون ارائه پیشنهاد برای حل مشکلات مؤثر نخواهد بود،

لذا گزارش حسابرس داخلی همواره باید شامل توصیه ها و پیشنهادات برای حل مشکلات باشد.

ضروریست تا در ابتدا،گزارش ها بصورت پیش نویس و فقط برای مدیر مرکز هزینه ارسال شود،

و از ارائه رونوشت به سایر مراجع خودداری گردد و بعد از دریافت نظرات مرکز هزینه در خصوص پیش نویس گزارش اقدام به تهیه گزارش نهایی گردد،

و به سایر ارکان سازمان از جمله اعضای کمیته حسابرسی،مدیر عامل رونوشت ارائه گردد.

و ذکر نکات با اهمیت گزارشات در نامه پوششی می تواند جهت مدیران بسیار مفید باشد.(استانداردهای بین المللی عمل حرفه ای حسابرسی داخلی)

[post_grid id=”19020″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *