021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

استاندارد حسابرسی2000-مدیریت فعالیت حسابرسی داخلی

فعالیت حسابرسی داخلی

استاندارد حسابرسی2000-مدیریت فعالیت حسابرسی داخلی:

فعالیت حسابرسی داخلی  مدیر حسابرسی داخلی به منظور حصول اطمینان از این که فعالیت حسابرسی داخلی برای سازمان ارزش آفرینی می کند،کار حسابرسی داخلی را به طور موثر مدیریت نماید.

تفسیر:

واحد حسابرسی داخلی زمانی به طور موثر مدیریت می شود که:

  • اهداف و مسئولیت های مندرج در منشور حسابرسی داخلی محقق شود.
  • استانداردها رعایت شود.
  • روندها و موضوعاتی که می توانند بر سازمان اثر گذارند،مورد بررسی قرار گیرند.

فعالیت حسابرسی داخلی برای سازمان و ذی نفعان آن ارزش می آفریند و با بررسی راهبردها،اهداف عملیاتی و ریسک ها،تلاش می کند راه های بهبود فرآیندهای نظام راهبری،مدیریت ریسک و کنترل را پیشنهاد داده و بی طرفانه اطمینان دهی مربوط را فراهم کند.

سرآغاز:

این استاندارد کمیته معیارهایی را ارائه می دهد که مدیر حسابرسی داخلی باید در مدیریت واحد حسابرسی داخلی به آن دست یابد.

بررسی الزامات مربوط به هر یک از عناصر تفسیر بالا،می تواند به مدیر حسابرسی داخلی کمک کند تا برای اجرای این استاندارد آماده شود.

مدیر حسابرسی داخلی،طبق این استاندارد مسئول مدیریت واحد حسابرسی داخلی به گونه ای است که به طور کلی،آن را قادر به تطبیق با استانداردها نماید و حسابرسان داخلی نیز از استاندارد ها و آیین رفتار حرفه ای،پیروی کنند.

بنابراین،بررسی منظم چارچوب توسط مدیر حسابرسی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است تا وی بتواند جزئیات رعایت این استانداردها را مدنظر داشته باشد.

استاندارد2000 به موضوعات بنیادینی اشاره دارد که برای تحقق اصل ارزش افزایی واحد حسابرسی داخلی لازم است.

مدیر حسابرسی داخلی،کار خود را با بازنگری هدف و مسئولیت واحد حسابرسی داخلی،که مورد توافق مدیر حسابرسی داخلی،مدیریت ارشد و هیات مدیره قرار گرفته و در منشور حسابرسی داخلی ثبت شده است،آغاز می کند.

مطالعه نمودار سازمانی می تواند به مدیر حسابرسی داخلی کمک کند تا ذینفعان سازمان،ساختار و ارتباطات گزارش دهی آن را شناسایی کند.

بررسی برنامه ی راهبردی سازمان،دیدگاهی نسبت به راهبردها،هدف های عملیاتی و ریسک های سازمان به مدیر حسابرسی داخلی می دهد.

ریسک های شناسایی شده باید شامل روند ها و مشکلات پیش رو،همچون آن هایی باشد که به صنعت،الزامات مقرراتی و شرایط سیاسی و اقتصادی موضوع فعالیت سازمان،ارتباط دارد.

مدیر حسابرسی داخلی از طریق گفتگو با مدیریت ارشد و هیات مدیره،داده های دیگری را در مورد برنامه ی راهبردی سازمان،گردآوری می کند.

این دوراندیشی و آمادگی،زمینه کار برای مدیر حسابرسی داخلی مهیا می کند تا چنان به مدیریت واحد حسابرسی داخلی بپردازد از طریق بهبود فرآیندهای راهبری،مدیریت ریسک و کنترل در سازمان و فراهم آوردن اطمینان های مربوط،برای سازمان ارزش افزایی کند.

ملاحظات اجرایی

مدیر حسابرسی داخلی پس از بررسی اطلاعاتی که پیش تر به آن اشاره شد،به ایجاد راهبرد و رویکردی در حسابرسی داخلی می پردازد.

که با هدف ها و انتظارات راهبری سازمان در یک راستا قرار دارند.

افزون بر این،طبق الزامات استاندارد 2010 با عنوان “برنامه ریزی”،مدیر حسابرسی داخلی باید یک برنامه ی حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک تدوین کند.

تا اولویت کارهای اطمینان بخشی و مشاوره ای واحد حسابرسی داخلی را تعیین کند.

این فرایند،داده هایی از سوی مدیریت ارشد و هیأت مدیره و همچنین،ارزیابی مستندات ارزیابی سالانه ریسک را در بر می گیرد.

مدیر حسابرسی داخلی در برنامه ی سالانه حسابرسی داخلی،معمولا دامنه و خروجی های واحد حسابرسی داخلی را تعریف می کند.

منابع مورد نیاز برای دستیابی به هدف های برنامه را مشخص می کند.و رویکرد کلی برای توسعه ی واحد حسابرسی داخلی را همراه با معیارهایی برای سنجش عملکرد و پیشرفت آن در مقایسه با برنامه،تدوین می کند.

مدیر حسابرسی داخلی بر طبق استاندارد2020 با عنوان”ارائه برنامه و تصویب آن”مسئول تبادل اطلاعات مربوط به برنامه،منابع مورد نیاز و تأثیر محدودیت منابع با مدیریت ارشد و هیأت مدیره و دستیابی به تأیید آنان است.

تغییرات با اهمیت همان گونه که در استاندارد 2030 با عنوان “مدیریت منابع” بیان شده، مدیر حسابرسی داخلی باید از کفایت منابع حسابرسی داخلی به گونه ای مؤثر،برای تحقق برنامه ی تأیید شده اطمینان حاصل کند.

به منظور به کارگیری رویکردی منظم و ساخت یافته برای اعمال مدیریت بر واحد حسابرسی داخلی،مدیر حسابرسی داخلی رهنمود های الزامی چارچوب را بررسی و خط مشی ها و رویه های حسابرسی داخلی را برقرار می کند.

(استاندارد 2040 با عنوان “روش ها و خط مشی ها”).

مستندات مربوط به خط مشی ها و رویه های حسابرسی،اغلب در یک راهنمای حسابرسی داخلی گردآوری می شوند.

تا واحد حسابرسی داخلی از آن استفاده کند.

این مستندات ممکن است شامل روش ها و ابزار هایی برای آموزش حسابرسان داخلی باشد.

مدیر حسابرسی داخلی می تواند از حسابرسان داخلی بخواهد که با امضای تأییدیه ای،مطالعه و درک خط مشی ها و رویه ها را تأیید کنند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *