021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی و ریسک عدم کشف حسابرسی قسمت سوم

ریسک عدم کشف حسابرسی قسمت سوم

استاندارد بین المللی گزارشگری مالی و ریسک عدم کشف حسابرسی قسمت سوم:

عدم کشف حسابرسی قسمت سوم ما می خواهیم در چند قسمت مطرح کنیم.

3-پیچیدگی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

به منظور دستیابی به هدف قابلیت مقایسه صورت های مالی بین تمامی شرکت ها در سطح جهانی، هیأت استانداردهای حسابداری بین المللی،استاندارد های مذکور را بسیار پیچیده،مبهم و مبتنی بر اصول تدوین کرده است(هسول و مکینن،2003)

حسابداران برای برای به کارگیری استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی ،نیاز به مهارت و تجربه بسیار بالایی دارند(ولام،2004).

هوگدورن(2006) معتقد است کشورهایی که استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی را پذیرفته اند،آثار، هزینه ها و پیچیدگی های این استانداردها را کمتر از واقع پیش بینی و ارزیابی کرده اند.

یافته های هوگدورن(2006) نشان می دهد که استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی حتی برای کارشناسان و حسابرسان نیز بسیار مشکل است.

همچنین،فهم و تجزیه و تحلیل صورت های مالی بر اساس این استانداردها برای بسیاری از تحلیل گران مالی و سایر استفاده کنندگان مشکل خواهد بود.

ساچر و جین دریش سوکا(2004) بیان می کنند که استانداردهای حسابداری بر ابزارهای مالی 32 و 39 ،مزایای مزایای بازنشستگی کارکنان 19،زوال دارایی ها 36،حسابداری داد و ستد های تامینی9،دارایی ها و بدهی های احتمالی 3 نمونه هایی از استانداردهای حسابداری پیچیده تدوین شده توسط هیأت استانداردهای بین المللی حسابداری هستند.

یافته های لارسن و استریت(2004) نشان می دهد که ماهیت پیچیده استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی، از مهم ترین موانع همگرایی با استانداردهای مذکور در کشور های اروپایی است.

پیچیدگی استانداردهای حسابداری و آشنایی حسابداران حرفه ای با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی نقش قابل ملاحظه ای در تفسیر و پیاده سازی این استاندارد ها بازی می کند(چاند و همکاران،2010).

پیچیدگی استاندارد های حسابداری تاثیر مهمی در عدم اجرای یکسان استانداردهای حسابداری دارد.

همچنین پیش بینی می شود حسابداران حرفه ای و حسابرسان باید زمان زیادی را برای تفسیر و پیاده سازی استانداردهای پیچیده در مقایسه با استانداردهای ساده سپری کنند.

یافته های ونگ(2004) نشان می دهد که ماهیت پیچیده استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تاثیر منفی بر روی فرایند پذیرش و اجرای این استانداردها دارد.

لذا،بسیاری از حسابداران معتقدند که تهیه صورت های مالی بر اساس استانداردهای مذکور بسیار مشکل است و ساختار و اصطلاحات این استانداردها باید تغییر یابند.(2009).

یافته های جوشی و همکاران(2008) نشان می دهد حسابرسان بحرینی معتقدند که تفسیر متفاوت بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی می تواند منجر به عدم همگرایی،ایجاد چالش و به تبع آن افزایش ریسک تحریف با اهمیت صورت های مالی و در نهایت ریسک عدم کشف حسابرسی شود.

[post_grid id=”18924″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *