021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

حسابرسی با کیفیت قسمت اول

حسابرسی با کیفیت قسمت اول

حسابرسی با کیفیت قسمت اول

حسابرسی با کیفیت قسمت اول ،ما می خواهیم در چند قسمت بیان کنیم.

ویژگی های حسابرسی با کیفیت

رهنمود های کیفیت حسابرسی،کیفیت  را مرتبط با چند ویژگی ذاتی و اصلی حسابرسی به شرح زیر می داند:

*اهمیت:

موضوع حسابرسی شده تا چه میزان حائز اهمیت است.

این معیار می تواند از طریق اندازه مالی واحد مورد حسابرسی و تأثیری مورد ارزیابی قرار گیرد که عملکرد آن واحد بر عموم جامعه یا بر موضوع های اصلی مالی دارا است.

*قابلیت اعتماد:

آیا نتایج و یافته های حسابرسی،انعکاسی صحیح از شرایط واقعی موضوع بررسی شده می باشند؟

آیا تمام اظهارات گزارش حسابرسی یا سایر گزارش ها،به طور کامل بر مبنای داده های جمع آوری شده در حسابرسی هستند؟

*بی طرفی:

آیا حسابرسی به صورت منصفانه و به دور از تبعیض،انجام شده است؟

آیا حسابرس،ارزیابی و نظرات خود را بر مبنای آن حقیقت و تجزیه و تحلیل های صحیح انجام داده است؟

*دامنه:

آیا کار حسابرسی به طور کامل عناصر مورد نیاز حسابرسی موفق را برنامه ریزی و اجرا کرده است؟

*به موقع بودن:

آیا نتایج حسابرسی در زمانی مناسب ارائه شده است که برای تصمیم گیری ها یا اصلاح ضعف های مدیریت موردنیازند؟

*وضوح:

آیا گزارش حسابرس در ارائه نتایج،شفاف و مختصر است؟

این مورد شامل اطمینان از این است که دامنه،یافته ها و هرگونه پیشنهاد،برای استفاده کنندگانی قابل فهم باشند که در زمینه ی موضوع های مطرح شده،از دانش کافی بهره مند نیستند.

*کارایی:

آیا منابع تخصیص یافته به حسابرسی،با توجه به اهمیت و پیچیدگی کار،منطقی بوده اند.

*اثربخشی:

 

آیا یافته ها،نتایج و نظریه های واحد حسابرسی شده،دولت و سایرین،بیانگر واکنشی مناسب است؟

بنابراین،مؤسسات حسابرسی باید سیاست ها،سیستم ها و رویه های را به کار ببندند که عوامل کیفی پیشگفته، را تقویت و در کلیه مراحل حسابرسی،شامل پذیرش کار،زمان بندی کار،برنامه ریزی،اجرا،ارزیابی یافته ها،نتیجه گیری،گزارش دهی،و پیشنهاد های حسابرسی،کنترل های کیفیت را اجرا کنند.

جنبه های کیفیت حسابرسی در میان استفاده کنندگان،با توجه به میزان درگیری و دخالت مستقیم آنان در حسابرسی ها و معیار سنجش کیفیت حسابرسی،متغیر است(رهنمود های کیفیت حسابرسی،2004).

تقاضا برای حسابرسی با کیفیت

تقاضا برای حسابرسی،در فرآیند گزارشگری قابل توجیه است

که تحت شرایط تضاد منافع،پیامدهای اقتصادی بااهمیت،پیچیدگی فعالیت های اقتصادی و عدم دسترسی مستقیم انجام می شود.

آنچه حسابرسی به فرآیند گزارشگری می افزاید.

مربوط به کیفیت اطلاعات گزارش شده و نیاز استفاده کنندگان به ارزیابی کیفیت اطلاعات،قبل از استفاده آن ها است.(شاهرخی و مشایخ،1386).

پژوهش های انجام شده نشان می دهد تقاضا برای حسابرسی،پیش از آن وجود داشته که الزام قانونی مطرح باشد.

در نتیجه،این ادعا معقول به نظر می رسد که نقش اقتصادی حسابرسی در مقایسه با الزام قانونی،محرک تقاضا برای کار حسابرسی و تمایز کیفیت حسابرسی است.

ورود به پژوهش درباره نظریه تقاضا برای کیفیت حسابرسی،از آنجا ناشی می شود که بین مدیران شرکت و سرمایه گذاران،عدم تقارن اطلاعاتی وجود دارد.

[post_grid id=”18902″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *