021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

حسابداری مسئولیت اجتماعی

 حسابداری مسولیت اجتماعی:

حسابداری مسئولیت اجتماعی گزارش های ارائه شده توسط سیستم حسابداری مالی،عملکرد واحد تجاری را از جنبه های خاص مورد ارزیابی قرار می دهد.

و سودآوری و توان مالی واحد تجاری را شاخص موفقیت یا عدم موفقیت می داند و بیشترین توجه را معطوف منافع گروه هایی می کند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه
  • مدیران واحد تجاری
  • اعتبار دهندگان بالفعل و بالقوه
  • سازمان دولتی
  • کارکنان واحد تجاری
  • مشتریان
  • فروشندگان

به دلیل عدم توجه به منافع سایر گروه های اجتماع و همچنین اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیت های واحد تجاری،در اوایل دهه1960 مفهوم جدیدی به نام حسابداری مسئولیت های اجتماعی در مباحث نظری حسابداری مطرح شد و نویسندگانی از اروپا،کانادا و استرالیا از قبیل آندرسن،موبلی و لین اوس در نوشته های خود به آن اشاره هایی کرده اند.

از میان آنان آندرسن را باید این شاخه از دانش حسابداری دانست.

اما در کشور آمریکا مفهموم حسابداری مسئولیت های اجتماعی با یک دهه1970،توسط انجمن حسابداری آمریکا با تشکیل کمیته ای به منظور بررسی موانع و مشکلات مربوط به فرایند اندازه گیری و گزارشگری در حسابداری مسئولیت های اجتماعی آغاز شد و با وجود گذشت بیش از چهار دهه،این مفهوم هنوز هم از جدیدترین مباحث حسابداری است که در مراحل اولیه رشد به سر می برد و از نظر اجرا و به کارگیری پیشرفت چندانی نداشته است.

به گونه ای که تاکنون غالب مقالات منتشر شده،جنبه ی توصیفی داشته و بیشتر با تکیه بر توصیف مفاهیم،توجه کمتری را به مشکلات اجرا و ارائه ی راهکارهای مناسب جهت عملی  کردن آن داشته اند.

محیط تجاری کنونی فرصت ها و مخاطراتی را برای حسابداری و حسابداران به وجود آورده است.

با افزایش اهمیت مسائل محیطی،مسئولیت های اجتماعی،مدیریت ریسک و گزارشگری،حرفه ی حسابداری باید تغییر کند.

حسابداران در زمینه های مربوط به مسئولیت های اجتماعی،همچون گزارشگری،شفافیت،اصول اخلاقی،مطابقت با قانون،ارتباط با ذی نفعان و مصرف منابع،نقشی حیاتی در سازمان ها بازی می کنند.

آن ، فرایند گردآوری،اندازه گیری و گزارش معاملات و تاثیرات متقابل  این معاملات بین واحدهای تجاری و جامعه ی پیرامونی است.

حسابداری مسئولیت های اجتماعی از طریق اندازه گیری و گزارشگری تاثیرات متقابل واحد تجاری و جامعه پیرامونش،ارزیابی از توان ایفای تعهدات اجتماعی را امکان پذیر می سازد.

ماتئوس حسابداری  مسئولیت اجتماعی را این گونه تعریف کرده است:

افشای داوطلبانه اطلاعات که طیف وسیعی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آن باید شامل افشای اطلاعات به ذی نفعان،ارائه ی بازخورد به مدیریت با پیشرفت طرح های زیست محیطی باشد.

ارتباط میان عملکرد اقتصادی سازمان های تجاری و رفاه اجتماعی،در هسته ی مرکزی حسابداری اجتماعی نهفته است.

گفتنی است،از آن جا که بخش اعظم اطلاعات حسابداری مسئولیت های اجتماعی ماهیت غیر مالی دارد.

این اطلاعات به جای آن که بخشی از گزارش اصلی باشند،معمولا در بخش یادداشت های توضیحی گزارش سالانه یافت می شوند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *