021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

تعریف و مفاهیم پولشویی چیست؟

تعریف و مفاهیم پولشویی چیست؟

تعریف و مفاهیم پولشویی چیست؟

تعریف و مفاهیم پولشویی مجمع عمومی اینترپل در سال 1999،پولشویی را به عنوان اعمالی که منظور پنهان کردن و تغییر ماهیت غیر قانونی در آمدهای حاصل از جرم،به گونه ای ظاهر آن قانونی به نظر برسد تعریف کرده است.

براساس ماده2 اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی مصوب1397 کشور،پولشویی عبارت است از:

  1. تحصیل،تملک،نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از ارتکاپ جرایم با علم به منشا مجرمان آن.
  2. تبدیل،مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان یا کتمان کردن منشا مجرمانه آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم از ارتکاب جرم به دست آمده است یا کمک به مرتکب جرم منشا به نحوه ی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود.
  3. پنهان یا کتمان کردن منشا،منبع،محل،نقل و انتقال،جابه جایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد.

اگرچه تعاریف متعددی از پولشویی ارایه شده است،اما به نظر نویسنده(پولشویی عبارت است از هرنوع استفاده و نگهداری عواید حاصل از ارتکاب جرم یا پنهان آن همچون فرار مالیاتی،دریافت رشوه و سایر اقدامات مجرمانه).

ویژگی جرم پولشویی

پولشویی فرآیند مستمر و پیچیده ای است که عمدتا در مقیاس وسیع انجام می شود و مشخصات آن را شرح زیر است:

  • ثانویه بودن

پولشویی هنگامی تحقق می یابد که درآمدهای ناشی از فعالیت های مجرمانه به گونه ای تطهیر گردند که احتمال مجرمانه بودن آنها از بین برود.

بدین ترتیب،پولشویی آنگاه معنا پیدا می کند که در آمد سیاه و نامشروع حاصل از فعالیت هایی است که قانون گذار آنها را به رسمیت نشناخته و جرم انگاری کرده است.

برای مثال،می توان به درآمدهای ناشی از فعالیت هایی از قبیل قاچاق مواد مخدر،آدم ربایی،قاچاق انسان،قاچاق کالا،قاچاق اسلحه و … اشاره کرد،به طوری که در کشورهای مختلف، قاچاق مواد مخدر به عنوان سرچشمه اصلی تامین مالی برای ارتکاب پولشویی درآمده است.

بی تردید طبیعت ثانویه جرم پولشویی باعث می شود که وجدان عمومی در مقابله با آن چندان برانگیخته نشود.

یکی دیگر از جرایم که در سطح بین الملل به عنوان منبعی برای پولشویی شناخته می شود،اعمال تروریستی است.

فناوری هایی که برای مبارزه این نوع پولشویی استفاده می شود،اساسا همان هایی هستند که برای مخفی ساختن منشا یا استفاده در تامین مالی تروریسم نیز به کار می روند.

اهمیت مخفی نگه داشتن منشا تامین مالی تروریسم اعم از مشروع و نامشروع بدان سبب که امکان استفاده از آن را برای فعالیت های بعدی فراهم می آورد.

  • همدستی یقه سفیدان

 

همدستی یقه سفیدان

ادوین ساترلند جرم شناس آمریکایی نخستین کسی است که در سخنرانی خود خطاب به انجمن جامعه شناسی آمریکا در سال1939، اصطلاح(گناه کار یقه سفید) را چیزی از آن به عنوان جرم یقه سفیدان تعبیر می شود به کار برده است.

به اعتقاد وی،این اصطلاح شامل جرایمی است که اصولا از سوی افراد(طبقه بالا یا یقه سفید)ارتکاب و نمایان می شود.

بزهکار یقه سفید فردی به ظاهر منظم و از نظر اجتماعی سازش یافته اما نحوه عمل وی به گونه ای است که الزامات قانونی فعالیت های حرفه ای خویش را مکررا نقض می کند.

پولشویان با همکاری یقه سفیدان و افراد متخصص در حوزه های مالی و حقوقی از جمله حسابداران،حقوقدانان،و کلا و کارمندان بانک به منصه ظهور می رسند و به منظور تطهیر پول از تخصص و مهارت های آنان استفاده می کنند.

[post_grid id=”20981″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *