021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

ارتقای جذابیت و انعطاف‌پذیری حرفه‌ی حسابرسی در نشست دبیران کل جوامع عضو فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) بررسی شد

ارتقای جذابیت و انعطاف‌پذیری حرفه‌ی حسابرسی در نشست دبیران کل جوامع عضو فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) بررسی شد:

گردهم‌آیی دبیران کل انجمن‌های عضو آیفک در روزهای سه‌شنبه 27 و چهارشنبه 28 فوریه برگزار شد. موضوع اصلی این نشست دو روزه که دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران نیز به طور آنلاین در آن حضور داشت، ارتقای جذابیت و انعطاف‌پذیری حرفه‌ی حسابرسی در سطح جهانی بوده است.

عوامل متعددی بر برنامه‌ی راهبردی سال ۲۰۲۳ آیفک تأثیر گذاشتند. اولاً، آیفک با گروهی از ذی‌نفعان کلیدی (گروه نظارت، هیأت نظارت بر منافع عمومی، کمیته‌ی سیاست‌گذاری عمومی جهانی مؤسسات بزرگ، هیأت استانداردهای بین‌المللی حسابرسی و اطمینان‌بخشی و هیأت استانداردهای بین‌المللی اخلاق برای حسابداران) برسر مجموعه‌ای از نظریه‌­ها برای تقویت فرایند تنظیم استانداردهای جهانی حسابرسی، اطمینان‌بخشی و اخلاق موافقت نموده است. فدراسیون بین المللی حسابداران در چندین دهه‌­ی گذشته از یک فرایند بین‌المللی مستقل برای تنظیم استاندارد حمایت کرده ‌است و کماکان با انجام همین فرایند پیش خواهد رفت.

ثانیاً، آیفک رویکرد تأثیرگذاری(IMPACT) را اوایل امسال معرفی کرد. این رویکرد مستقیماً از چشم‌انداز و اهداف آیفک سرچشمه می‌گیرد و چارچوبی است برای بیان بهتر ارزش پیشنهادی فدراسیون بین‌المللی حسابداران، برای ذی‌نفعان مختلف. رویکرد تأثیرگذاری آیفک یک استراتژی جدید نیست، بلکه به معنای اولویت‌بندی بهتر کارهایی است که به اجرای استراتژی‌ها کمک می‌کند؛ همچنین چارچوبی را برای فدراسیون بین المللی حسابداران و اعضای آن فراهم می‌کند تا با یکدیگر همکاری کرده، ابتکارات جهانی و محلی را برای دستیابی به تأثیرات در سطح جهانی هماهنگ کنند.

ثالثاً، آیفک ساختار خود را برای هماهنگی بهتر و همسویی سرمایه‌ی انسانی خود به‌­منظور دستیابی به پیامدها و تأثیرات مطلوب، بازسازی نموده است. آیفک به‌طور منظم اولویت‌ها و اقدامات خاص خود را در پاسخ به هر دو روند بلندمدت (که بعداً در این طرح پوشش داده می‌شوند) و همچنین رویدادهای کوتاه‌مدت از جمله تأثیرات مداوم تغییرات آب‌وهوایی، درگیری‌های ژئوپلیتیکی و تورم مورد بررسی قرار می‌دهد. بر این اساس، برنامه‌ی استراتژیک آیفک چارچوبی است که برای هدایت اقدامات خاصی که فدراسیون هر ساله به منظور پاسخ به شرایط در حال تحول انجام می‌دهد، طراحی شده ‌است و رویه‌ای را که برای حمایت از منافع عمومی برای دستیابی به نتایج مطلوب و افزایش اعتماد در حرفه خود پی می‌گیرد، تنظیم می‌کند.

در این همایش دوروزه، آموزش ضمن خدمت حسابرسان از زمره‌ی موضوعات اصلی مورد بررسی بود. این دوره‌های کارآموزی حرفه‌ای برای طیف وسیعی از افراد مناسب است که با فراگیری مجموعه‌ی گسترده‌ای از مهارت‌های موردنیاز کسب‌وکارهای تجاری، به مدرک معتبر در سطح جهانی، دست می‌یابند. از جمله می‌توان به گروه‌های هدف زیر اشاره کرد:

  • کارکنان جدید در بخش‌های حسابداری و مالی
  • دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حسابداری و مالی که برای ورود به حرفه آماده هستند.
  • حسابداران حرفه‌ای که دنبال توسعه‌ی مهارت‌های خود هستند.
  • مدیران مالی و حسابداری که به تازگی مسیر رهبری در حرفه را آغاز نموده‌اند.

گفتنی است اعضای فدراسیون بین‌المللی حسابداران از بیش از 180 سازمان حسابداری حرفه‌­ای در بیش از 130 حوزه­‌ی قضایی تشکیل می‌­شوند.

که نماینده‌­ی بیش از 3 میلیون حسابدار حرفه‌­ای در بخش عمومی، تجاری، دولتی و آموزش هستند. آیفک در سال ۲۰۲۰ یک برنامه‌ی راهبردی همیشه ‌سبز تدوین کرد.

این برنامه انعطاف‌پذیری لازم را برای تطبیق با فرصت‌ها و ریسک‌های نوظهور دارد و در عین حال در اهداف، ارزش‌ها، چشم‌­انداز و راهبردهای این نهاد که در طول زمان پایداری خود را ثابت کرده­اند، ریشه دارد.

گزارش مشروح سمینار دوروزه‌ی آیفک در شماره‌ی 61 فصلنامه‌ی حسابدار رسمی درج می‌شود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *