021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

فرمان اثر بخش کمیته حسابرسی قسمت اول

فرمان اثر بخش کمیته حسابرسی قسمت اول:

فرمان اثر بخش کمیته حسابرسی قسمت اول که در این بخشی قسمت هایی شما با آن اشنا خواهید شد.

اگرچه عوامل متعددی می تواند بر اثر بخشی کمیته های حسابرسی تاثیرگذار باشد.

که شناسایی آن ها می تواند موضوع پژوهشی جامع باشد.

با این وجود در این مقاله برخی اقداماتی که می تواند بر کارکرد کمیته های حسابرسی موثر باشد به شرح زیر تشریح می شود:

1-توافق برای تنظیم منشوری که وظایف،نقش ها،مسئولیت ها،مهارت ها و تجربه ها را مشخص می کند.

و اعضای کمیته به آن متعهد باشند و به نقش خود را به شکل اثر بخشی عمل کنند.

مارو و پاستور بیان می دارند بدون داشتن یک منشور مکتوب قوی برای راهنمایی،کمیته ی حابرسی نمی داند که چگونه باید رو به جلو حرکت کند.

منشور باید مهارت ها و تجربه های اعضای کمیته ی حسابرسی نمی داند که چگونه باید رو به جلو حرکت کند.

منشور باید مهارت ها و تجربه های اعضای کمیته ی حسابرسی را مشخص کند تا گروه برای دستیابی به اهداف خود راهنمایی شود.

در این خصوص در منشور باید ذکر شده باشد که حداقل باید یکی از اعضای کمیته دارای تخصص مالی باشد.

این منشور باید تعداد جلسات،موضوعات مورد بحث،تعداد و ماهیت ارتباطات اعضای کمیته با مدیران ارشد شرکت و همچنین حسابرسان مستقل و داخلی را مشخص کند.

یکی از نکاتی که باید در منشور درج شده باشد،حوزه اختیارات و توان افراد است.

علاوه بر این باید استقلال اعضا از مدیران ارشد شرکت مشخص شده باشد.

سایر مواردی که باید در منشور مدنظر قرار گیرد عبارتست از:

  • به کارگیری مشاوران مناسب در موارد لازم
  • بررسی و موافقت با انتضاب،جایگزینی و ارزیابی رئیس حسابرسی داخلی،رئیس کمیته و حسابرسان مستقل
  • نظارت و اطمینان از این که حسابرسان مستقل در مواقع لازم گردش خواهند داشت.
  • اطمینان از عدم ارائه ی خدمات غیر اطمینان بخشی همزمان به حسابرسان مستقل

علاوه بر موارد فوق در منشور باید نسبت به حق نظارت بر مخارج حسابداران،چگونگی استفاده از دارایی های شرکت،رعایت قوانین و مقررات،تعیین دامنه ی رسیدگی حسابرسان داخلی و کنترل های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی اطمینان ایجاد شود.

همچینین در خصوص آیین رفتار حرفه ای نیز باید موارد لازم مدنظر قرار بگیرد.

در نهایت ضرورت دارد که منشور تهیه شده به طور سالانه نیز مورد بررسی قرار گیرد.

تا در صورتی که تغییرات تجاری جدید،قوانین و مقررات تازه تدوین شده است.

و یا هیات مدیره توصیه هایی داشته است،اصلاحات لازم صورت گیرد.

همچنین باید چگونگی تشکیل جلساتی در مواقع فوری و ضروری در منشور دیده شده باشد.

[post_grid id=”18934″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *