021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

فرایند حسابرسی مستمر بخش دوم

فرایند حسابرسی مستمر بخش دوم

فرایند حسابرسی مستمر بخش دوم:

در ادامه بخش اول به بخش دوم فرایند حسابرسی مستمر میپردازیم.

مرحله ی دو،مدل سازی داده ها:

مدل سازی داده ها شامل استفاده از داده های تاریخی مربوط به معاملات مانده حساب های حسابرسی شده به منظور ارائه ی معیارهایی

برای ارزیابی داده های معاملات و مانده ی حسابهای آتی است.

هدف از مدل سازی داده ها،آموزش مدل ها و الگوریتم های تحلیلی برای شناسایی و برآورد داده های معاملات و یا مانده ی حساب های آتی غیر عادی است.

فرایند مدل سازی داده ها شامل تقسیم داده های تاریخی حسابرسی شده به دو مجموعه ی داده های آموزشی و داده های اعتبار سنجی است.

مجموعه ی داده های آموزشی برای آموزش یک مدل یا الگوریتم تحلیلی برای تهیه ی معیارهای اندازه گیری معاملات و مانده حساب ها استفاده می شود.

سپس مجموعه داده های اعتبار سنجی برای آزمون و اندازه گیری دقت،صحت و عملکرد مدل تحلیلی آموزش دیده مورد استفاده قرار می گیرد( Chan و۲۰۱۱ ،Vasarely)

تکنیک های مدل سازی و تحلیل داده ها در حسابرسی مستمر به عنوان روش های تحلیلی برای نظارت و آزمون

جزئیات معاملات و مانده حساب ها استفاده میشود(Kogan و دیگران ۲۰۱۰)

فرض زیربنای مدل سازی و تحلیل داده ها این است که داده های حسابرسی نشده مربوط به معاملات آتی و ویژگی های رفتاری آن ها میبایست مشابه گذشته باشد.

برای نظارت بر کنترل های داخلی سیاست ها رویه های کنترل داخلی به عنوان معیاری برای مقایسه ی اقدامات کارکنان با آنها مورد استفاده قرار گیرند.

مرحله ی سه تحلیل داده ها:

تحلیل داده ها برای ارزیابی کنترل های داخلی،جزئیات،معاملات و مانده های حساب ها با توجه به معیارها استفاده میشوند.

در نظارت مستمر کنترل ها،تحلیل مبتنی بر قواعد و قوانین،اقدامات

کارکنان(پرسنل) را با سیاست های کنترل داخلی برای شناسایی موارد عدم رعایت و استثنا مقایسه می کند.

برای اعتبار بخشی مستمر داده ها، جزئیات معاملات و مانده ی حساب های حسابرسی نشده با معیارهای ایجاد شده در مرحله ی مدل سازی داده ها مقایسه می شود.

تا انحرافات و موارد غیر عادی شناسایی شوند.

معاملاتی که دارای موارد عدم رعایت کنترل داخلی و یا سایر موارد غیر عادی باشد به عنوان موارد استثنا شناخته شده و میتواند به صورت به هنگام متوقف و یا به حالت تعلیق در آیند

مرحله ی چهار گزارشگری:

حسابرسی مستمر،حسابرسی موارد استثنا و غیر عادی است(CICA AICPA ۱۹۹۹.) اگر سیستم حسابرسی مستمر هیچ گزارشی در خصوص موارد استثنائی و غیر عادی ارائه نکند.

فرض میشود که اطلاعات اساسی حسابداری/مالی عاری از اشتباهات با اهمیت حذفیات و تقلب بوده و یک گزارش اظهار نظر مقبول می تواند صادر و سطحی از اطمینان توسط سیستم ارائه گردد Vasarhelyi, Chan) ۲۰۱۱).

اگر گزارش موارد استثنا نشان دهنده ی عدم رعایت های با اهمیت در کنترل داخلی یا موارد غیر عادی در معاملات باشد،این موارد غیر عادی باید قبل از این که اطمینانی برای اطلاعات مالی ارائه شود رفع گردند( Chan۲۰۱۱  Vasarelyi.)

[post_grid id=”19447″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *