021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

اطلاع رسانی برنامه حسابرسی مبتنی بر ریسک

اطلاع رسانی برنامه حسابرسی مبتنی برریسک

اطلاع رسانی برنامه حسابرسی مبتنی برریسک:

برنامه ریزی جامع مبتنی بررسیک،موجب می شود تا فعالیت حسابرسی داخلی با تمرکز برمنابع محدودی که در اختیار دارد،به نحو مناسبی همسو گردد.

در نتیجه بتوان خدمات اطمینان بخشی و مشاوره ای هوشمندانه،فعالانه و متمرکز برآینده را برای رایج ترین مشکلات سازمان ارائه نمود.

حصول اطمینان از تعیین اولویت های حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک،مستلزم برنامه ریزی پیشرفته ای است که مدیر حسابرسی داخلی مسئول تدوین برنامه حسابرسی مبتنی بر ارزیابی ریسک بوده و باید حداقل سالی یک بار انجام دهید.

با وجود این که ارزیابی سالانه ی ریسک حداقل الزام بیان شده در استاندارد است،اما چشم انداز ریسک به سرعت در حال تغییر بوده و حسابرسی داخلی،می بایست ارزیابی ریسک می بایست پویا و منعطف باشد.

برای دستیابی به چنین کیفیتی،بعضی از مدیران حسابرسی داخلی،برنامه خود را به صورت فصلی (یا با تناوب زمانی مشابه)به روز می کنند.

اطلاع رسانی برنامه حسابرسی مبتنی برریسک

 

بقیه مدیران حسابرسی داخلی نیز برنامه خود را ثابت و پیوسته حفظ می کنند و تنها گاهی آن ها را در معرض تغییرات جزئی قرار می دهند.

مدیر حسابرسی داخلی هنگام تدوین برنامه حسابرسی داخلی،باید به این موضوع توجه کند که چگونه ذی نفعان ایجاد نماید.

ملاحظاتی نظیر موارد زیرشوند:

  • کدام یک از انواع فعالیت های حسابرسی داخلی،برای مدیریت ارشد و هیات مدیره این اطمینان را فراهم می کند،که از طرق آن ها ریسک های عمده به نحو اثر بخشی کاهش می یابند.
  • مدیر حسابرسی داخلی باید از قبل در مورد انتظارات مدیریت ارشد و هیات مدیره در مورد دوره ی تنائب گزارشگری و معیارهای گزارشگری و تصویب تغییرات در برنامه حسابرسی(تغییرات اهمیت و فوریت موضوعات)،براساس الزامات استاندارد2060 گزارش دهی به مدیریت ارشد و هیات مدیره،با آن ها بحث و گفتگو کند.

خط مشی ها و رویه های حسابرسی داخلی،باید الزامات محرمانه بودن را مطابق با آیین رفتار حرفه ای و استاندارد ها رعایت نماید.

تغییر برنامه برنامه حسابرسی مبتنی برریسک:

این رهنمود به توضیح مراحل کار تدوین یک برنامه حسابرسی داخلی می پردازد.

همچنین الزامات تصویب برنامه را که ممکن است در بازه های زمانی از پیش تعیین و برنامه ریزی شده رخ دهند،توصیف می کند.

تغییر برنامه برنامه حسابرسی مبتنی برریسک

به علاوه، فعالیت حسابرسی داخلی،باید به سرعت پاسخگویی تغییرات درونی و بیرونی به طور پیوسته تغییر می کنند و ممکن است اطلاعات جدید با جزییات بیشتری از ریسک،در طول اجرای هر کار حسابرسی به وجود آید.

حسابرسان داخلی و مستقل ممکن است اطلاعات جدیدی را حین کار شناسایی کنند،که تغییرات در ارزیابی جامع ریسک حسابرسی داخلی و برنامهد حسابرسی داخلی را تسریع نماید.

چنین تغییراتی،نیاز به ارزیابی مستمر ریسک،ارزیابی مجدد الویت های ریسک و اصلاح برنامه را برای پذیرش و تطبیق الویت های جدید،مورد تاکید قرار می دهد.

استاندارد2010-برنامه ریزی،توصیه می کند که مدیر حسابرسی داخلی،باید برنامه حسابرسی داخلی را در پاسخ به تغییرات در کسب و کار سازمان،ریسک ها،عملیات،برنامه ها،سیستم ها و کنترل ها،بررسی و به روزرسانی نماید.

در بخش های بعدی این رهنود،جزئیات بیشتری درباره نحوه ی مدیریت تغییرات ودر برنامه،توسط مدیر حسابرسی داخلی ارائه خواهد شد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *