021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت ها قسمت دوم

جایگاه حسابرسی داخلی قسمت دوم

ارتقای جایگاه حسابرسی داخلی در شرکت ها قسمت دوم

جایگاه حسابرسی داخلی قسمت دوم که در چند قسمت به آن می پردازیم.

_صداقت و درستکاری

کارکنان حسابرسی داخلی می باید الگوی درستی و صداقت در شرکت باشند؛

این موضوع نه تنها در واقعیت می باید وجود داشته باشد بلکه در ظاهر نیز این امر باید به نظر برسد.

کسب صلاحیت های حسابرس موفق منوط به داشتن ویژگی های مختلف در زمینه موضوعات اولیه و بنیادی حسابرسی شامل صلاحیت های اخلاقی است.

حسابرسان برای کسب و حفظ این ویژگی ها و تبدیل شدن به حسابرس خوب به تعهدی درونی و شخصی نیاز دارند که در صورت تحقق آن ها به موفقیت بلند مدت آنها منجر خواهد شد.(اندرسون،2011)

_برقراری ارتباط مؤثر درون سازمانی

داشتن ارتباط مؤثر و مفید از طرف واحد حسابرسی داخلی با سایر مدیران به ویژه مدیران ارشد سازمان در پیشبرد اهداف حسابرسی داخلی بسیار مفید است.

حسابرسان داخلی برای کسب اطلاعات گوش فرا می دهند،

برای افشای اطلاعات صحبت می کنند،

و برای اطلاع رسانی یافته های حسابرسی گزارش های کتبی ارائه می کنند.

یک ارتباط کامل و بی نقص،غیرممکن است؛

چرا که هیچ دو نفری یافت نمی شوند که سابقه (تحصیلات،آمووزش،والدین،معلمان و دانشگاه)یکسانی داشته باشند.

تنها زمانی که حسابرسان داخلی درک صحیحی از پیچیدگی ارتباطات رفتاری داشته باشند،

می توانند در ارتباطات خود به سطح مطلوبی دست یابند.(منتی و بابایی،1394)

از آنجا که گزارش های حسابرسی نقاط ضعف را بیان کرده و به انتقاد از سایر سازمان ها می پردازد.

عموماً سایر بخش ها حسابرسی داخلی را به نوعی عنصر مخل و سنگ انداز در فرآیند امور اجرایی خود می بینند.

که البته این موضوع در فرهنگ سازمان های کشور ما بیشتر به چشم می خورد؛

به طوری که آنچه در فرهنگ عامه وجود دارد افراد از انتقاد کردن از عملکردشان توسط دیگران واکنش مناسبی نشان نمی دهند حتی در مواقعی این واکنش به درگیری منجر می شود.

آنچه که به تجربه مشاهده شده است ایجاد فرهنگ حساب خواهی و پاسخگویی در سازمان نیاز به صبر بیشتری از طرف حسابرسی داخلی دارد.

ممکن است در ابتدای ایجاد حسابرسی داخلی در سازمان واکنش نسبت به این وارد بیشتر باشد؛

اما با مدیریت و برقراری روابط مناسب با سایر سطح مدیریتی در سازمان می توان فرهنگ پاسخگویی را در سازمان بهبود بخشید،

درک این مهم که یکی از هدف های حسابرسی داخلی کمک به مدیران در رسیدن به اهداف و برنامه ها است،

به تفاهم و همکاری متقابل مدیران سطوح مختلف و حسابرسی داخلی کمک بزرگی می کند.(ساسانی و شریفی راد،1392)

 

 

[post_grid id=”19020″]

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *