021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

در حسابرسی دو مولفه داریم که برای شما می خواهیم بازگو کنیم:

مولفه حسابرسی

در حسابرسی دو مولفه داریم که برای شما می خواهیم بازگو کنیم:

1-مولفه ذاتی(کانتکست و بنیان توسعه پایدار حسابرسی):

حرفه ی حسابرسی،حرفه ای به شدت اخلاق بنیان رفتار محور است.

مولفه ی ذاتی توسعه ی پایدار حرفه ی حسابرسی در اصل اشاره به خصوصیات فردی حسابرسی با توجه به ذات و ضروریات طبیعی حسابرسی است.

مولفه ی ذاتی به عبارتی دیگر یعنی الزامات طبیعی که وجود آنها با عنایت به ماهیت اعتبار دهنده ی حسابرسی ضروری بوده و حسابدار رسمی خود به خود ملزم به اتصاف و رعایت آن هاست.

از جمله یک حسابرس بایستی نه فقط در باطن بلکه در ظاهر هم فردی درستکار،بی طرف،مسئولیت پذیر،رازدار و مستقل برحسب مورد در قبال همکاران،صاحب کار و جامعه باشد.

یعنی بدون برخورداری،رعایت واقعی و نمایش روشن صریح آن ها اساسا امکان توسعه پایدار حسابرسی مسیر نیست.

مولفه ی مورد اشاره خصوصیات و الزامات فردی حسابرسی است که بایستی به عنوان پیش شرط همیشگی و ساری و جاری هرگونه توسعه در حرفه به عنوان زیر بنای مقبولیت مورد توجه قرار گیرد.

بدون رعایت جدی الزامات اخلاقی و رفتار فوق اساسا حتی با تامین مطلوب ترین شرایط و تسهیلات قانون توسعه ی حسابرسی امکان پذیر نخواهد بود.

2-مولفه ایجادی(مجوعه قوانین و مقررات و تدابیر):

توسعه ی پایدار حرفه ی حسابرسی منوط و توسعه در اجزای مختلفی است که توسعه متناسب . معقول آن ها در فضای توجه و رعایت دائمی اصول بنیادی اخلاقی و آیین رفتار حرفه ای(مولفه ذاتی)در مجموع به توسعه پایدار حرفه حسابرسی منجر خواهد شد.

در این بخش برای امکان ارائه ی تفصیلی تر مطالب سعی می شود عوامل تشکیل دهنده،به رغم پیوستگی درونی آن ها،به طور مجزا مطرح شوند تا امکان مطالعه و شناخت اجزا و تاثیرات متقابل آن ها بر یکدیگر و برکل فراهم گردد.

برای تسهیل امکان برنامه ریزی و تدوین برنامه ی راهبری مطالب مطرح شده به صورت سر فصل هایی که مناسب برای تعریف پروژه های مطالعاتی و تحقیقاتی هستند ارائه می شود.

باتوجه به اندازه های اقتصاد ملی و بنگاه های اقتصادی مورد حسابرسی،کار حسابرسی در عمل عمدتا توسط موسسات بزرگ و کوچیک حسابرسی که از طریق جامعه ی حسابداران رسمی تشکیل و سازماندهی شده اند انجام می شود.

بنابراین توسعه ی حسابرسی مسئله ی پیچیده ی چند وجهی است که توجه همزمان به آن وجوه،با عنایت به روابط داخلی موثر و مرکب آن ها با یکدیگر،امری ضروری است.

برای تامین امکان توضیح،وجوه توسعه ی حسابرسی به شرح زیر طبقه بندی می شدند:
  • توسعه ی منایع انسانی
  • توسعه ی سازمانی
  • توسعه،بهبود و بازنگری قوانین و مقررات
  • توسعه اقتصادی

تقسیم بندی اجزای توسعه ی حسابرسی به شرح بالا فقط برای امکان شناخت و بررسی عوامل مختلف موثر برآن انجام شده است.

اما در واقعیت تمامی عوامل فوق با یکدیگر کلیت واحدی را تشکیل می دهد و دارای تاثیرات متقابل هم افزایی هستند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *