021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

حسابرسی مستمر چیست؟

حسابرسی مستمر

حسابرسی مستمر چیست؟

حسابرسی مستمر،به عنوان یک فناوری مکانیزه،گامی اساسی به سمت ارائه ی اطمینان به هنگام بوده و به حسابرسان اجازه می دهد تا بسیاری از روش های حسابرسی را به صورت آنلاین و به هنگام اجرا کند و از انجام بسیاری از وظایف حسابرسی دستی و سنتی رهایی یابند.

در قبال،این زمان را صرف وظایف سطوح بالاتر حسابرسی از جمله شناخت فرایند کسب و کار صاحب کار و ارزیابی ریسک های مختلف نمایند و دیگران.

استفاده از حسابرسی مستمر،کارایی و اثر بخشی فرایندهای حسابرسی را افزایش داده و انکان حسابرسی های مکرر و یا به هنگام تر را فراهممی سازد ودر نتیجه قابلیت اتکای اطلاعات مالی به هنگام را افزایش می دهد.

 

درک کامل حسابرسی مستمر نیاز به ارائه تعریف پذیرفته شده ای از آن دارد.

حسابرسی مستمر در تحقیقات دانشگاهی،گزارش های رسمی ارائه شده توسط تدوین کنندگان استاندارد ها به شیوه های مختلفی به شرح زیر تعریف شده است:

انجمن حسابداران خبره کانادا حسابرسی عملکرد را این گونه تعریف می کند:

روشی که حسابرسان را قادر به ارائه ی تاییدیه ی کتبی در خصوص یک موضوع معین،با استفاده از یک سری گزارش های حسابرسی می سازد که همزمان و یا اندکی پس از وقوع رویدادها منتشر می شود.

رضایی و دیگران حسابرسی مستمر را به عنوان فرایند نظام مند جمع آوری شواهد حسابرسی الکترونیکی به عنوان مبنای  معقولی جهت اظهارنظر در خصوص ارائه یمنصفانه صورت های مالی تهیه شده توسط سیستم های حسابداری بدون کاغذ و بهنگام تعریف کرده است.

Arens و دیگران حسابرسی مستمر را به عنوان یک سیستم حسابداری کامپیوتری تعریف کرده اند.

که در آن حسابرسان می توانند آزمون کنترل ها و محتوای معاملات خاص یا غیرعادی انجام داده و تعین کنند که آیاتغییری شده است یا خیر؟

همان گونه که از تعاریف بالا بر می آید حسابرسی مستمر تنها زمانی عملی است که به عنوان یک فرایند کاملا خودکار و در یک سیستم آنلاین پیاده سازی شود.

سیستم آنلاین محیطی است که در آن یک ارتباط شبکه ای پایدار میان سیستم صاحب کار و حسابرس وجود دارد.

بنابراین،سیستم هم مستمر بوده و هم آنلاین و ممکن است به عنوان حسابرسی/اطمینان مستمر آنلاین نیز توصیف گردد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *