عوامل تأثیرگذار بر حق الزحمه ی حسابرسی قسمت چهارم
عوامل تأثیرگذار بر حق الزحمه ی حسابرسی قسمت چهارم
حق الزحمه ی حسابرسی قسمت چهارم که در چند قسمت می خواهیم بیان کنیم.
آیا حسابرسان می توانند با توجه به شناختی که از بازار سرمایه و صاحبکاران دارند انواع گزارش های حسابرسی را آماده کنند،
تا چنانچه مصرف کننده ی خدمات حسابرسی «صاحب کاران به آنها مراجعه کردند»،
حق الزحمه حسابرسی یک مبلغ مالی است که مشتری یا سازمانی که نیاز به حسابرسی دارد، به موسسه حسابرسی پرداخت میکند. این مبلغ به عنوان پاداش برای خدمات حسابرسی ارائه شده توسط موسسه حسابرسی است که شامل بررسی و ارزیابی صحت و صداقت اظهارنامههای مالی و دیگر اطلاعات مالی سازمان مورد نظر میشود.
حق الزحمه حسابرسی معمولاً بر اساس چندین فاکتور مختلف تعیین میشود، از جمله اندازه و پیچیدگی سازمان، مدت زمان حسابرسی، پیچیدگی و تنوع عملیات، ریسکهای صنعتی و محیطی، و نیاز به استفاده از تخصصهای خاص در حسابرسی.
موسسه حسابرسی معمولاً اطلاعات دقیقتری در مورد حق الزحمه حسابرسی ارائه میدهد، اما برای تعیین این مبلغ، میتوان با موسسه حسابرسی مورد نظر تماس گرفت و درخواست تخمینی از حق الزحمه حسابرسی برای سازمان خود را داد.
این گزارش های آماده را به آن ها عرضه نمایند؟
و آیا اساسا امکان دارد حتی در صورت خریدار خدمات حسابرسی،بتوان همزمان گزارش حسابرسی را آماده کرد.
و یا از انبار انباشت گزارشات یکی را استخراج وبه صاحب کار «خریدار» بدهیم؟!
جواب به طور قطع و یقین منفی است زیرا حسابرس،پزشک یا یک وکیل زمانی می توانند خدمات خود را عرضه کنند،
که یک بیمار،موکل،یا صاحب کار «خریدار خدمات» وجود داشته باشد.
به همین علت در بهترین حالت خدمات ویژه نظیر حسابرسی مشابه تولیدات سفارشی است که برای خریداران خاص با دریافت پیش پرداخت شروع به ساخت و تهیه می شود و لاغیر.
به همین علت،در توصیف خدمت می گویند که خدمت،نیازمند همکاری در خلق و تولید (Co-creation / Co-production) است.
تدقیق و تعمیق در این مقوله بیانگر این موضوع است که تقاضا برای خدمات حسابرسی و ویژگی های ارزشمند محصول نهایی فرایند حسابرسی از دیدگاه استفاده کنندگان اطلاعات مبتنی بر «بررسی و ارزیابی ریسک»است.
که تا کنون کمتر بدان پرداخته شده است.
تحلیل های اقتصادی متداول برای شرح ماهیت عرضه ی یک کالا یا خدمت،معمولا با شناسایی تابع تولید آن کالا یا خدمت آغاز می شود.
هر تابع تولید با در نظر گرفتن عوامل تولید مانند سرمایه و نیروی کار،حجم محصول تولید شده را تعیین می کند.
در تابع تولید،وجود کارایی فنی و گزینش بهترین ترکیب داده ها از سوی مدیریت برای تولید حجم معینی از محصول،پیش فرض های اولیه اند.
در حالی که در بررسی خدمات حسابرسی توجه به داده های فرایند حسابرسی و نتایج آن،
پیامد های اطلاعات نا متقارن و موانع بالقوه برای ورود به عرضه ی ارائه ی خدمات حسابرسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
از دیدگاه خریداران بالقوه و بالفعل خدمات حسابرسی و اعتباربخشی گزارش حسابرسی به علت بررسی داده های مندرج در گزارش حسابرسی بسیار با ارزش و این ارزش تابعی از افزایش احتمال کشف اشتباهات با اهمیت و موارد عدم رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری و میزان پوشش بیمه ای ایجاد شده برای افراد و گروه های خریدار که به نام ذینفع مشهور شده اند،می باشد.
همین نگرش جدید موید آن است که در اجرای فنون حسابرسی برای تولید گزارش حسابرسی عوامل اصلی تولید (سرمایه و نیروی کار و مدیریت نیز با ترکیب های متفاوت به کار گرفته می شود.
-نشریه ی تخصصی جامعه حسابداران رسمی
شماره ی53،بهار1400
چه عواملی بر حق الزحمه حسابرسی تأثیر میگذارند؟
عواملی همچون اندازه و پیچیدگی سازمان، ریسکهای صنعت و محیط، پیچیدگی و تنوع عملیات، محل فعالیت و مدت زمان حسابرسی تأثیرگذار بر حق الزحمه حسابرسی هستند.
چرا اندازه و پیچیدگی سازمان بر حق الزحمه حسابرسی تأثیر میگذارد؟
سازمانهای بزرگ و پیچیده نیاز به بررسیهای بیشتری دارند که این امر باعث افزایش حق الزحمه حسابرسی میشود.
چگونه ریسکهای محیطی بر حق الزحمه حسابرسی تأثیر میگذارند؟
صنایع با ریسکهای مالی بالا ممکن است نیاز به بررسیهای دقیقتری داشته باشند که این موضوع میتواند حق الزحمه حسابرسی را افزایش دهد.
چرا پیچیدگی و تنوع عملیات تأثیرگذار بر حق الزحمه حسابرسی است؟
هرچقدر که عملیات و فعالیتها متنوعتر و پیچیدهتر باشند، نیاز به بررسیهای بیشتری دارند که این امر باعث افزایش حق الزحمه حسابرسی میشود.
چگونه محل فعالیت بر حق الزحمه حسابرسی تأثیر میگذارد؟
قوانین مالی و شرایط محیطی مختلف میتواند باعث اختلاف در حق الزحمه حسابرسی در محلهای مختلف شود.