021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

استاندارد1322 حسابرسی داخلی -افشای عدم طبیق:

استاندارد1322-افشای عدم طبیق:

استاندارد1322-افشای عدم طبیق:

استاندارد 1322 افشای عدم طبیق،زمانی که عدم از آیین حرفه ای یا استانداردها به طور کلی به حدود رسیدگی یا عملیاتی فعالیت حسابرسی داخلی تاثیر می گذارد.

مدیر حسابرسی داخلی باید موارد عدم پیروی و اثرات آن برای مدیریت ارشد و هیات مدیره طبق استاندارد 1322 افشای عدم طبیق کند.

سرآغاز:

مسئولیت رعایت الزامات برنامه بهبود و تضمین کیفیت در مورد نظارت مستمر،خود ارزیابی های دوره ای و ارزیابی مستقل برون سازمانی،واحد حسابرسی داخلی،به عهده مدیر حسابرسی داخلی است.

این ارزیابی های درون و برون سازمانی برای ارزیابی و اظهار نظر درباره تطبیق واحد حسابرسی داخلی با استانداردهای بین المللی اجرای حرفه ای حسابرسی داخلی و آیین رفتار حرفه ای انجمن حسابرسان داخلی،انجام می شوند.

مدیر حسابرسی داخلی باید با نتایج حاصل از ارزیابی های درون و برون سازمانی اخیر واحد حسابرسی داخلی،آشنایی داشته باشد.

استاندارد1322 در مواردی کاربرد دارد که مدیر حسابرسی داخلی از عناصر الزامی چارچوب بین المللی اجرای حرفه ای،چگونگی تاثیر انحراف تطبیق احتمالی بر دامنه کلی واحد حسابرسی داخلی و همچنین انتظارات هیات مدیره و ممدیریت ارشد درباره ی گزارش هر مشکل عذم تطبیق مشابه،از اهمیت زیادی برخوردار است.

ملاحظارت اجرایی

نتایج هرگونه ارزیابی و برون سازمانی و سطح تطبیق حسابرسی داخلی با استانداردها،باید دست کم سالی یک بار به اطلاع مدیریت ارشد و هیات مدیره برسد.

این ارزیابی ها می توانند از لطمه دست کم سالس یک بار به اطلاع مدیریت ارشد و هیات مدیره برسد.

این ارزیابی ها می توانند از لطمه هایی که بر استقلال یا بی طرفی،محدودیت در دامنه،محدودیت های منابع با شرایط دیگری پرده برداری که بر توانایی واحد حسابرسی داخلی در انجام مسئولیت های خود در قبال ذینفعان تاثیر می گذارند این گونه عدم پیروی ها معمولا پس از شناسایی،به هیات مدیره گزارش و در صورت جلسه ثبت می شود.

برای مثال،اگر دست کم هر پنج سال یک بار،واحد حسابرسی داخلی مورد ارزیابی برون سازمانی قرار نگیرد.

نمی تواند ادعا کند که با استاندارد ها تطبیق دارد در چنین مواردی،مدیر حسابرسی داخلی،تاثیر این عدم پیروی را ارزیابی می کند.

مثال های رایج دیگر از عدم تطبیق،شامل وضعیت هایی است که در آنها موارد زیر رخ می دهند،اما محدود به این موارد نیست:

_یک حسابرس به کار حسابرسی داخلی تخصیص داده شده،اما الزامات بی طرفی فردی رعایت نشده است(نگاه کنید به استاندارد 1120 با عنوان بی طرفی فردی).

_یک واحد حسابرسی داخلی بدون داشتن مجموعه ی دانش ها ،مهارت ها و تجربه های لازم برای انجام مسئولیت های خود،یک کار حسابرسی را تقبل کرده است(نگاه کنید به استاندارد 1210 با عنوان صلاحیت).

_مدیر حسابرسی داخلی در زمان تهیه طرح کلی حسابرسی داخلی،ریسک را در نظر نگرفته است(نگاه کنید به استاندارد 2010 با عنوان برنامه ریزی).

 

در چنین مواردی،مدیر حسابرسی داخلی باید عدم تطبیق را ارزیابی و تاثیر آن را بر دامنه ی کلی با علکرد واحد حسابرسی داخلی،تعیین کند.

در نظر گرفتن احتمال و میزان تاثیر یک وضعیت عدم تطبیق بر توانایی واحد حسابرسی داخلی در انجام مسئولیت های حرفه ای یا برآوردن انتظارات ذینفعان،توسط مدیر حسابرسی داخلی،از اهمیت زیادی برخودار است.

این مسئولیت ها می تواند توانایی ارائه ی اطمینان معقول در بخش خاصی از سازمان در ارتباط با تکمیل برنامه ی حسابرسی و حل و فصل حوزه های پر ریسک را شامل شود.

مدیر حسابرسی داخلی با نگرش به چنین ملاحظاتی این عدم تطبیق و همچنین،تاثیر آن را برای مدیریت ارشد و هیات مدیره افشا می کند.

اغلب،افشاگرهایی از این دست،شامل گفتگو با مدیریت ارشد و اطلاع رسانی به هیات مدیره بر عهده ی مدیر حسابرسی داخلی است.

او می تواند این عدم طبیق را در جلسه ای خصوصی با هیات مدیره یا در جلسات فردی با رئیس هیات مدیره،یا به روش های مناسب دیگر اطلاع رسانی کند.

نکاتی برای اثبات تطبیق

واحد حسابرسی داخلی به منظور تطبیق با استاندارد 1322 باید اسناد مربوط به رخداد و ماهیت هر رویداد عدم تطبیق با استانداردها یا منشور اخلاقی را نگهداری کند.

موارد دیگری که نشان دهنده ی تطبیق با استاندارد 1322 هستند.

شامل مستنداتی می شوند که از تعیین تأثیر کلی عدم تطبیق صورت جلسه ی نشست با هیأت مدیره که در آن عدم تطبیق واحد حسابرسی داخلی از منشور اخلاقی یا استانداردها گزارش شده است.

یا یادداشت ها و نامه های الکترونیک ارسالی به مدیریت ارشد و هیأت مدیره که طی آن این عدم تبعیت را مورد گفتگو قرار داده است،پشتیبانی می کنند.

این مستندات شامل نتایج هر ارزیابی درون سازمانی و برون سازمانی انجام شده و همچنین هر گزارشی می شود که شواهدی بر عدم تطبیق و تأثیر آن بر دامنه یا عملکرد واحد حسابرسی داخلی است.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *