021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

اخبار به روز

خدمات حسابداری و مالیاتی

اخبار به روز :

1)اظهارنظر دفتر فنی و مديريت ریسک مالیاتی در خصوص عدم شمول مالیات حق مسکن

بر اساس اعلام مورخ ۲۹/ ۴/ ۱۴۰۱ مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی کمک هزینه مسکن (حق مسکن) از شمول مالیات معاف است.

گفتنی است بر اساس جزو ۵ بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال، حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت، فوق العاده‌های مستمر و غیر مستمر و مواردی از این دست مشمول کسر مالیاتی می‌شوند.

این در حالی است که مواردی چون کمک هزینه مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه مسکن، کمک هزینه ورزش و کمک هزینه تلفن همراه مشمول مالیات نیستند.

2) حکم دفاتر سفید و تبصره ماده ۱۴۶ ق م م

باتوجه به بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۲۴ حکم دفاتر سفید و تبصره ماده ۱۴۶ ق م م تشریح شد.

3) لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱در زمینه افزایش عادلانه میزان حقوق و دستمزدها ارسال شد

جناب آقای دکتر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که به پیشنهاد سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جلسه ۱۵/۴/۱۴۰۱ هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی به پیوست تقدیم می‌شود.

سید ابراهیم رئیسی- رییس جمهور

-مقدمه توجیهی:

 به منظور رفع اشکالات و ابهامات برخی احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در زمینه کنترل قیمت کالاها و افزایش عادلانه حقوق و دستمزدها و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود یا جوایز متعلق به حساب‌های بانکی و نظارت عمومی بر تسهیلات و تلایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده ۱- در جزء (۱) بند (س) تبصره (۱)، عبارت “به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و” حذف می‌شود.

ماده ۲- بند (ر) تبصره (۶) حذف و شماره بندهای بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود.

ماده ۳- در جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۲)، عبارت “شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و هیئت وزیران” حذف می‌شود.

ماده ۴- در جزء (۱) بند (د) تبصره (۱۶)، بعد از عبارت‌های “تسهیلات و تعهدات” عبارت “غیرجاری” الحاق و عبارت “جاری، سررسید گذشته،” حذف می‌شود.

عهدات غیرجاری اخذ شده از بانک‌ها، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط ارایه می‌شود:

4) تصویب نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها ابلاغی مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۱

تصویب نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها ابلاغی مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۱توسط هیات وزیران ابلاغ شد.

جهت دریافت متن کامل تصویب نامه اینجا کلیک کنید.

5) جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱+حداقل حقوق و جزئیات

حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان (روزانه ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان)، بن کارگری ۸۵۰ هزار تومان، حق مسکن ۶۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۲۱۰ هزار تومان تعیین شد.

براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ۵۷.۴ درصدی به شش میلیون و ۴۳۳ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید.

همچنین حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان رسید.

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد افزایش یافت؛ به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از یک میلیون و ۸۳۵ به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و حداقل دستمزد روزانه ۶۱ هزار به ۸۸ هزار تومان رسید.

مطابق ماده ٤١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

امسال سبد معیشت کارگران هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳.۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ نرخ‌گذاری شده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١, ٤ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

سرانجام پس از ساعت‌ها مذاکره و جلسات مداوم، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر اعلام شد:

حقوق روزانه: ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال

حقوق ماهیانه: ۴۱.۷۹۷.۵۰۰ ریال

پایه سنوات روزانه: ۷۰.۰۰۰ ریال

حق مسکن: ۶۵۰ هزار تومان

بن کارگری: ۸۵۰ هزار تومان

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل‌بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ریال و بن ۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال و حق مسکن ۴۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ریال شده است.

سایر سطوح مزدی

۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابت ۱۷۱,۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵,۱۵۱,۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از پنج میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

بر این اساس حداقل دستمزد ۱۴۰۱ از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

شورای‌عالی کار در خصوص مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم‌گیری کرد و مبلغ بن خواربار کارگران را ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد اما مصوبه مهم شورا در خصوص میزان سایر سطوح مزدی بود که آن را تا ۳۸ درصد بالا برد.

با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد پایه حقوق کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

6) افزایش حقوق بازنشستگان

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت‌هایی حاصل شده است. علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، در خصوص روند افزایش حقوق بازنشستگان گفت:” در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت داشته ایم و جلساتی در حال برگزاری است و امروز نیز جلساتی برگزار می‌شود و انشاالله که به زودی این قضایا به اتمام خواهد رسید.”

در این باره ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به تسنیم گفت: با توجه به این ابلاغ رسمی، دولت یک هفته مهلت دارد تا برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر افزایش ۳۸ درصدی را منظور کند.

وی در این گفتگو یادآور شده است که در رابطه با مستمری بگیران حداقلی بگیر تغییری صورت نخواهد گرفت و مبلغ دریافتی آنها مطابق همان مصوبه پیشین خواهد بود.

برای مستمری بگیران حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرد و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵٫۸ میلیون تومان شد.

برای بازنشستگان سایرسطوح یا همان غیر حداقل بگیران قرار بود طبق پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی افزایشی ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان صورت بگیرد اما دولت این افزایش را به ۱۰ درصد تقلیل داد و در عوض برای صاحبان حقوق بازنشستگی زیر ۱۰ میلیون تومان رثابت ۶۵۰ هزار تومان درنظر گرفت.

نتیجه این اقدام دولت، اعتراض بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی بود، این اعتراض با مکاتبه رئیس مجلس و پادرمیانی معاون اول رئیس جمهور خاموش نشد و حتی به قیمت استعفای وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی منجر شد.

به دنبال این اتفاق بود که هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت به ابطال این مصوبه رای داد.

7) روند بیت کوین صعودی یا نزولی؟

نمودار قیمت بیت کوین توانست از یک مجموعه مقاومت کلیدی عبور کند؛ اما ساختار بازار و تحلیل‌های تکنیکال به ما نشان می‌دهد که جهش اخیر دام دیگری است. در این گزارش به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) پس از افزایشی در حدود ۱۰.۵ درصد به ۲۴,۲۰۰ دلار رسید. این افزایش قیمت پس از آن رخ داد که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده، اعلام کرد قصد دارد از شتاب سیاست‌های انقباضی این سازمان بکاهد. این امر برای برخی از تحلیلگران به‌منزله سیگنالی مثبت در کوتاه‌مدت تلقی شد تا جایی که کریپتوهمستر (CryptoHamster)، تحلیلگری با نام مستعار، قیمت ۲۶,۰۰۰ دلار را برای بیت کوین پیش‌بینی کرد.

بیت کوین رکورد بالاترین قیمت خود را در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)‌ و در محدوده ۶۹,۰۰۰ دلار ثبت کرد. از آن زمان تاکنون هر چند اندک روندهای صعودی نیز مشاهده می‌شد؛ اما در کل قیمت بیت کوین بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

اگر در نمای روزانه به نمودار قیمت بیت کوین بنگریم خواهیم دید که از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تاکنون حداقل ۵ مرتبه قیمت روند نزولی خود را معکوس کرده و در هر مرتبه سودی بین ۲۳ تا ۴۰ درصد به ارمغان آورده است. با این حال، هر بار پس از تشکیل سطح قیمتی حول میانگین متحرک نمایی (EMA) با سقوط به پایین‌ترین حد سالانه‌اش، روند اصلاح قیمت خود را ادامه داده است.

حالا نیز وضعیت تفاوتی نکرده است که بخواهیم انتظاری متفاوت داشته باشیم؛ زیرا بیت کوین در ماه ژوئن (خرداد ماه) با رد صعودی (bullish rejection) مواجه شد، اما قیمت ماه بعد ۱۷ درصد بهبود یافت. قابل‌توجه است که قیمت بیت کوین با مقاومت موقتی در خط متحرک نمایی ۵۰ روزه (نمودار قرمز) در حدود ۲۳,۱۵۰ دلار مواجه شده است که فقط در صورت عبور از آن راه خود را برای رسیدن به خط متحرک نمایی ۱۰۰ روزه (نمودار سیاه) در ۲۷,۰۰۰ دلار هموار خواهد کرد.

در سطح ۲۷,۰۰۰ دلار قیمت همچنان در مقایسه با نقاط صعودی مجاورش سقف پایین‌تری تشکیل می‌دهد؛ بنابراین از نظر تکنیکال احتمال ادامه‌یافتن حرکت نزولی قیمت پررنگ است.

 

 

برای دانلود فایل PDF کلیک نمائید

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *