021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

الگوی قرارداد اجتماعی

الگوی قرارداد اجتماعی

 الگوی قرارداد اجتماعی:

قرار داد اجتماعی بین منافع مختلفی که ارتباط اجتماعی را شکل می دهند وجه مشترک وجود دارد و اگر مورد نبود که همه منافع به آن مربوط شوند،هیچ جامعه ای وجود نداشت.

بر همین نفع مشترک است که جامعه باید اداره شود و قرارداد اجتماعی اثراتی دارد که بدون آن ها غیر ممکن است که جامعه به حیاتش ادامه دهد.

در سازمان های اقتصادی مجموعه ای از قراردادهای نوشته و نانوشته وجود دارد کهدر راستای یک همکاری و مشارکت میان گروه های ذی نفع منعقد و وضع می گردند.

نظام حسابداری برای اجرا،اصلاح و حمایت از قراردادها،تداوم فعالیت واحد تجاری و حفظ افراد طرف قرارداد اجتماعی،پنج وظیفه اصلی را انجام می دهد:

  1. حسابداری آورده و سهم هر یک از افراد مشارکت کننده در تامین منابع را اندازه گیری ثبت می کند.
  2. حسابداری بر جریان های نقدی هر یک از مشارکت کنندگان قرارداد نظارت و کنترل دارد و آن ها را ثبت می کند.
  3. سیستم کنترل حسابداری،اولویت مشارکت کنندگان قرارداد را تعیین می کند.
  4. حسابداری وظیفه اعلان و انتشار اطلاعات برای جذب مشارکت کنندگان جدید برای تنظیم قرارداد با واحد تجاری را برعهده دارد.
  5. حسابداری،حداقلی اط سطح دانش و آگاهی درباره شرکت را بین همه گروه های ذی نفع در قالب اطلاعات عمومی توضیع می کند.با این تفاسیر می توان به نقش اخلاقی حسابداری پی برد.

براساس دیدگاه لیتلتن در تئوری های حسابداری عوامل کلیدی و تاثیرگذار یک سیستم حسابداری و گزارشگری مالی منطبق با الزامات و ویژگی های محیطی را فراهم می آید.

حسابداری برای تحقق یکسری از اهداف مطلوب و مشخص به وجود آمده و توسعه یافته است.

لذا،برپایه قوانین صرف بنیادی و اصول انتزاعی استوار نیست.

حسابداری در ابتدای ظهور خود محکوم به حمایت و حفظ حقوق سرمایه داران بوده

اما این سوء برداشت از این دانش امروزه به این موضوع که دانش موضوع که دانش حسابداری در جهت حفظ حقوق استفاده کنندگان از اطلاعات مالی گام بر می دارد،بدل شده است.

براساس رویکرد اخلاقی نظریه ذی نفعان مطرح در حسابداری،ذی نفعان نسبت به فعالیت یک واحد اقتصادی ذیحق هستند

و مدیریت باید سازمان را در جهت حداکثر کردن منافع همه ی ذی نفعان اداره کند.

داده های حسابداری جنبه ی خدمت عمومی دارد و شرکت ها با ارائه ی افشای داوطلبانه ی اطلاعاتی مثل صورت ارزش افزوده،صورت معاملات ارزی،صورت مبادلات پولی با دولت،صورت مشتریان احتمالی آینده و صورت اهداف آینده علاوه بر صورت سود و زیان و ترازنامه مسئول تاثیری هستند که بر گروه زیادی از ذی نفعان موثر هستند و با استوار داشتن حقیقت اقتصادی و آماری داده ها،به عملی ساختن اصول اخلاقی کمک می کند.

منبع اصول اخلاقی،که به طور معمول در رشته حسابداری به آن ارجاع می شود،آیین رفتار حرفه ای حاکم بر حرفه است.

به عبارت دیگر،اولین گام در استقرار فرهنگ پذیرش قانونی و درستکاری اخلاقی،استقرار آیین رفتار حرفه ای است که به طور روشن،قلمرو رفتار قابل پذیرش و خطوط قرمز را تعیین می کند.

قواعد اخلاقی ایفک بر این موضوع تاکید می کند که حسابداران با رعایت اصول بنیادی امانتداری،صلاحت حرفه ای،صداقت،عینیت(بی طرفی)،مراقبت کافی،رازداری و رفتار حرفه ای نقش اخلاقی خود کامل می کنند

با این حال،وجود آیین رفتار حرفه ای ضرورتا به معنی سطح بالای تعهد نسبت به آن نیست.

حتی با این فرض که قوانین،اصول پذیرفته شده حسابداری و آیین های رفتار حرفه ای جامع،مانع و ناظر به تمامی موقعیت های اخلاقی باشند.

به سبب آن که قضاوت های حرفه ای حسابداری،حسابرسی،مالیات و خدمات مشاوره ای مستقیما بر جامعه اثر می گذارند،پس حسابداران مستلزم ایفای نقش خود به عنوان نمایندگان اخلاقی جامعه خواهند بود.

جامعه و حرفه ی حسابداری همواره در جست و جوی آیین نامه ای است که به مراتب بیشتر از یک آیین اخلاقی حرفه ای عمل نماید.

در واقع چنین آیین نامه حسابداران را قادر به تمیز درست از نادرست،خوب از بد،عدالت از بی عدالتی و کسب شاخصه اخلاقی و برخورداری از استلال اخلاقی خواهد نمود.

وجود استدلال اخلاقی در حسابداران باعث خواهد شد که آن ها حتی فراتر از آیین اخلاق حرفه ای حرکت نمایند.

ذی نفعان،سیستم اخلاق،حسابداری را همواره از سه منظر عدالت و توازن،اعتماد و تامین منفعت عمومی مورد توجه قرار می دهند.

براساس رویکرد سودمندی برای تصمیم در حسابداری،انتشار اطلاعات مالی سالانه،باید برای تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان سودمند و مفید باشد از این رو حسابداران با انتشار داوطلبانه اطلاعات زیست محیطی و ارزش افزوده،ارزش پیش بینی و محتوی اطلاعاتی صورت های مالی را بهبود می بخشند که برای تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان مفید می باشد.

 

 

در واقع حسابداران با افشای اطلاعات اجتماعی نیازها و علایق ذی نفعان مالی و قانون گذاران دولتی را پاسخگو هستند و ایجاد رفاه اجتماعی که یکی از شاخه های اخلاق است را بستر سازی می کنند و تحقق رفتار اخلاقی در مدیریت تجاری منجر به تامین گسترده منافع عمومی خواهد شد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *