021-22144470-71 98+ info@bilangozareshgar.ir

استفاده از الگوی cccer/5c برای مستندسازی یافته ها

استفاده از الگوی cccer/5c برای مستندسازی یافته ها

استفاده از الگوی cccer/5c برای مستندسازی یافته ها حسابرسان داخلی در اغلب موارد،شرایط و وضعیت موجود را به منظور سنجش مطابقت آن با انتظارات،مورد بررسی قرار می دهند.

عملکرد مورد انتظار،براساس خط مشی ها و رویه های شرکت،قوانین و مقررات،استانداردها،قرارداد ارائه خدمات و رهنمود های مشابه تعیین می شوند.

حسابرسان داخلی،طراحی برنامه ها و فرآیندها رانیز بررسی می کنند تا تعیین نمایند که آیا این طراحی ها،شرکت را به سوی اهداف،هدایت می کند یا خیر.

حسابرسان داخلی باید اطلاعات مربوط به مستندسازی کند تا از نتیجه گیری ها و نتایج کار انجام شده آنان حمایت نماید.

بنابراین،زمانی که حسابرسان داخلی،مغایرت های بین(آنچه مورد انتظار است) و (آنچه که اتفاق افتاده است) را مشاهده می کنند،آن را به عنوان یافته ها ارائه می کنند.

در حقیقت،یافته،به اختلافات بین(آنچه که مورد انتظار است) و (آنچه که واقعا در عمل اتفاق افتاده) اطلاق می شود که توسط حسابرسان در طول انجام کار حسابرسی کشف می شود.

استفاده از الگوی cccer/5c برای مستندسازی یافته ها

یافته ها،جزئیات خلاف قاعده و انحراف از معیارها و استانداردها را ارائه و نتایج اجرای رویه های انجام شده توسط حسابرسان را مشخص می کنند.

هنگامی که شرایط،طبق معیارها است ؛حسابرسان در اطلاع رسانی خود به دیگران،نشان می دهند که عملکرد،رضایت بخش بوده است.

در برخی از سازمان ها،واژه (یافته ها)،جایگزین عناوینی مانند(فرصت هایی برای بهبود) یا (مشاهدات) شده است.

در برخی دیگر از سازمان ها،واژه(یافته ها)،برای اقلام با اهمیت تر به کار می رود و به منظور بیان مشاهدات کم ریسک و مشاهدات با ریسک متوسط،از واژه(مشاهدات)استفاده می شود.

در زمان تهیه یافته ها،بسیار مفید است که از چارچوب نظام مندی پیروی شود.

الگوی CCCER/5C،چارچوبی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه برخی از سازمان ها،اجزای دیگری نظیر(ریسک)یا (رتبه بندی تاثیر) را به این الگو اضافه می کنند،اما این عناصر،اضافی هستند و به ندرت جایگزین می شود.

جدول 9-1 الگوی CCCER برای مستند سازی یافته های حسابرسی

معیارها C:Criteria
شرایط C:Condition
علت C:Cause
اثر E:Effect
توصیه R:Recommendation

 

  • معیار:

معیارها،استانداردهای عملکرد یا مجموعه ای از انتظارات ذینفعان مرتبط است.

معیارها برای انجام ارزیابی ها یا رسیدگی ها مورد استفاده قرار می گیرند و

عملکرد موردانتظار را در برمی گیرند.

هنگام انجام رسیدگی های مالی،معیارها،شامل استانداردهای مالی و حسابداری مرتبط هستند .

که ثبت معاملات برای اهداف صورت های مالی را تجویز می کنند.

معیارها،همچنین می توانند از طریق انتظارات خارجی مانند مفاد مندرج در قوانین و مقررات دولتی ایجاد شوند.

برخی دیگر از معیارها میتنی بر انتظارات داخلی نظیر خط مشی ها و رویه های سازمان در خصوص آیین رفتار کارکنان،نحوه استفاده از منابع                شرکت،رویه های تشریحی نحوه،اجرای فعالیت های کنترلی یا فعالیت های عملیاتی در فرآیند ها است.

علاوه براین،معیارها می توانند نظیر آنچه در قرارداد ارائه خدمات موجود دارد،ترکیبی (هم داخلی و هم خارجی) باشند.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *